A felsőoktatási intézményekben, értékben épp pótolná az évek alatt 60 milliárd forint deficitet a két Közép-európai Egyetem docense − Vass László − által felvetett diplomásadó, ám a Magyar Rektori Konferencia elnökségi tagja szerint további hatásvizsgálatokra lenne szükség ahhoz, hogy a gyakorlatban is működjön az új adónem. A brit mintára felvetett ötlet ugyanis a szigetország piaci alapon működtetett egyetemein, főiskoláin sokkal inkább tőkehiányt pótló megoldás lehet, mint nálunk − mondta Vass. A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) rektora szerint különbséget kellene tenni a diplomásadó fizetői között a Magyarországon és a külföldre vándorolt dolgozók között, különben sérülhet a társadalmi igazságosság elve.

Az OECD felmérése szerint ugyanis a felsőoktatásba beruházott közpénz nagyobb bevételt generál közösségi oldalon, mint egyénin, így "a teher és haszon terítése az angol minta alapján nem feltétlenül igazságos". A magyar költségvetésben az oktatási tárca (költségvetési fejezet) a felsőoktatási támogatásokat folyamatosan visszavágta, abszolút értékben 32 százalékkal, ám az inflációval együtt számolva ez 21 százalékos csökkenést jelent. Látszik az is, hogy a felsőoktatásnak nyújtott direkt állami támogatás reálértéke az elmúlt négy évben (2013-hoz képest) több mint 50 százalékkal, vagyis a CEU-professzorok által kalkulált 50-60 milliárd forinttal csökkent.

Állami támogatás a felsőoktatásban
ÉvMilliárd forintInfláció (%)
20091864,2
20101814,9
20111703,9
20121575,8*
20131265,2*
*várható
Forrás: Forrás: Oktatási Minisztérium,EMMI