A pandémiás helyzet előtérbe hozta a személyes kontaktust nem igénylő (elektronikus) megoldásokat.

Szerencsére ezek között vannak olyan jogintézmények, amik már korábban is léteztek, de gyakorlati használatuk, valamint néhány velük kapcsolatos bizonytalanság a világjárványnak „köszönhetően” tisztázásra került, és alkalmazásuk nem csak a járványveszélyt csökkentik, de környezetbarát és papírkímélő is.

Elektronikus aláírása csak természetes személynek lehet, jogi személynek csak elektronikus bélyegzője lehet. szakértő szerint azonban sokan keverik a fogalmakat, ezt a problémát a jogalkotó is észleli. 

Időbélyeg hiányában probléma lehet az érvényesség ellenőrzésével

Az elektronikus aláírás érvényessége a tanúsítvány érvényességi idejéhez kapcsolódik, ami Magyarországon jelenleg legfeljebb három év.

Ha az elektronikus aláíráshoz nem kapcsolódik időbélyeg, akkor a tanúsítvány érvényességének lejárta után, az aláírás ellenőrzése problémába fog ütközni, mert az aláírás létrehozásához nem kapcsolódik hiteles időpont, így az érvényességi időn túl az ellenőrző szoftver az aláírást érvénytelennek fogja mutatni.

Ezért mindig célszerű és erősen javasolt minden elektronikus aláíráshoz minősített időbélyeget csatolni, ezzel az aláírás érvényessége a tanúsítvány érvényességi idején túl a minősített időbélyeg érvényességi idejéig meghosszabbítható.

A minősített elektronikus időbélyeg érvényességi idejét a szolgáltató állapítja meg, de az újabb minősített időbélyegzéssel meghosszabbítható. számos kérdésben egyértelműbbé teszik a jogi környezetet, de emellett nagyon fontos a felhasználói edukáció

A számítógép időpontja manipulálható

A minősített elektronikus időbélyegző (ami nem tévesztendő össze a minősített elektronikus bélyegzővel) hitelesen igazolja az időbélyegzővel ellátott elektronikus dokumentum létezésének időpontját, elektronikus aláíráshoz kapcsolva pedig az aláírás létrehozásának időpontját.

Ez azért fontos, mert ha az adott elektronikus aláíráshoz nem csatolnak minősített elektronikus időbélyegzőt, akkor az elektronikus aláírás (nem megbízható) időpontjának az aláírást létrehozó saját számítógép időpontját fogja rögzíteni.

Az pedig könnyen átállítható, manipulálható.

Ennek kiküszöbölésére a minősített bizalmi szolgáltató hitelesített szerver-órája szerinti idővel kerül a minősített elektronikus időbélyegző előállításra és az elektronikus aláíráshoz vagy okirathoz csatolásra.

Kétségtelen előny a papír alapú okirattal szemben

Míg egy hagyományos papír alapú okirat esetében a kézi keltezés önmagában semmit nem bizonyít (hiszen az rákerülhetett korábban is és később is), addig a minősített időbélyeg tekintetében a minősített bizalmi szolgáltató köteles igazolni az időbélyeg valódiságát és az elhelyezés időpontját.