Míg az év elején sem új kínálatról, sem bérlői aktivitásról nem beszélhettünk, az első félév vége felé már optimistább kép rajzolódik az ipari ingatlanpiacon − mondta a Napi Gazdaságnak Czifra Balázs, a DTZ ügyvezető igazgatója. Építés alatt lévő projekt a fővárosban jelenleg nincsen, az üresedési ráta az egész első félévben 22 százalék körül stabilizálódott, s noha a valós tranzakció még kevés, megindult a mozgolódás, s több nagy, tízezer négyzetméter fölötti igény is megjelent. Mindez újraéleszti a logisztikai piac magához térése iránt táplált reményt − fogalmazott Czifra.

Az első félévi összesítés még nem készült el, de az első negyedévi adatok − 64,5 ezer négyzetméter bérbeadás, 47,2 ezer négyzetméter hosszabbítás, növekvő (3900 négyzetméter) átlagos tranzakciós méret (a tranzakciók 40 százaléka nagyobb volt, mint háromezer négyzetméter, szemben az egy évvel korábbi 16 százalékkal) − némi pozitív üzenetet hordoznak. Új fejlesztést generáló keresletbővülésről azonban nincsen szó − szögezte le a DTZ ügyvezetője. Spekulatív fejlesztés pedig a jelenlegi kihasználatlansági szint mellett biztosan nem indul, bár több fejlesztő is készen áll, érvényes építési engedélyekkel a birtokában.

A keresleti oldalon módosult a bérlők összetétele, míg a logisztikai szolgáltató cégek aránya szűkül − bár 36 százalékos aránnyal még így is ez a legnagyobb kör −, a könnyűipari végfelhasználók közvetlen bérlete növekszik (29 százalék). A bérleti díjak csökkenése megállt, az autópályák mentén 3,5−4,5 euró négyzetméterenként és havonta, ám a listaárból 10-15 százalékos engedményre számíthatnak a bérlők. Ez főleg a bérletidíj-mentes időszakban jelentkezik, 3 éves szerződésnél 2-3 hónap, 5 éves szerződésnél 4-5 hónap a szokásos − teszi hozzá Tamás Éva, a DTZ elemzője.

Mára a kínálat nagyjából kiegyenlített, bár az év elején még az M0-s északi szektorában volt a legtöbb üres terület. Az átlagos, 22 százalék fölötti üresedés a city logisztikai területeken kissé meghaladja az átlagot, a big boxoknál valamivel kevesebb mint 22 százalék.

Az átlagos számok dacára fényes jövőt jósol a városi logisztikának Székely Gábor, az Appeninn  Nyrt. igazgatótanácsának elnöke. Mint ahogy azt a Napi Gazdaságnak kifejtette, a napi cikkeket forgalmazó kereskedők előnyben részesítik a kisteherautókkal könnyen megközelíthető, városon belüli raktárakat, amelyek megfelelő lokáció esetén az átlagnál sokkal jobban teljesítenek. Ezért a társaság további akvizíciókra törekszik ebben a szegmensben. Székely szerint a finanszírozási gondokkal és a nem megfelelő kihasználtsággal küzdő tulajdonosok nagy számban próbálják eladni ezeket az ingatlanokat, amelyeket a mai finanszírozási feltételek mellett 12-13 százalékos hozammal számolva érdemes megvásárolni.