Az ORFK elmondása alapján a továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét.

Ez lényegében azt jelenti, hogy május 1-től megszűnik a ráhagyás a trafipaxok által kiírt sebességre, tehát alacsonyabb sebesség elérése után is bírságot kaphatnak a gyorshajtók:

eddig az 50 km/órás korlátozás esetén 53 km/óra sebességgel közlekedők még nem kaptak bírságot, hiszen a mérőrendszer 3 százalékos eltéréssel működhet 100 km/ órás sebességig.

Ezentúl viszont az ORFK tájékoztatása szerint a mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe, valamint a rendőrség kiemelte, hogy az álláspont igazolódik a bírói gyakorlatban, és a kötelező hitelesítésű mérőeszközök közé tartozó légzési alkoholmérők használatához is – számolt be a Vezess.

Ez nem jelent mást, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát.

− mondta Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Kiemelte, hogy nem teljesen helyénvaló az alkoholszondás hasonlat, hiszen abban az esetben megkérdezik a sofőrt, hogy elfogadja- e a műszer által mért eredményt. Ha nem, akkor második körben vizeletmintával és vérvétellel tudja magát igazolni.

Janklovics arra is felhívta a figyelmet, hogy bár a modern autók pontosabb számokat mutatnak a korábbiaknál, Magyarországon 15 év autók átlagéletkora, tehát előfordulhat, hogy a sofőr az autóban látott sebességmérő szerint szabálykövetően vezet, de mégis 53 km/órát mér a traffipax.

Az autós ebben a helyzetben nem tudja bizonyítani, hogy szabályosan közlekedett, ráadásul a traffipax mérési adataihoz sincs hozzáférése a sofőrnek.

Új traffipaxok érkeznek

 Azt ugyan nem tudni, hogy van-e összefüggés a mérés gyakorlatainak változása és a rendőrség legújabb traffipaxai között, de az

ORFK megerősítette, hogy májusban szállítják a 40 darab mozgás közbeni működésre is alkalmas sebességmérőt.

Mindeközben országszerte telepítik a Trafiboxokat, ami egy rendőr ötlete alapján megalkotott hatékony eszköz a forgalom lassítására. A lap közölte a 46 darab készülék pontos címét, valamint a 2023 végéig országszerte kihelyezett 48 új Trafibox helyét.

Az ORFK statisztikái szerint a legfőbb balesetokozó a gyorshajtás, így a rendőrség és az önkormányzatok a közlekedésbiztonság javítása érdekében használják a sebességmérőket. Azonban a sokak által hangoztatott vélemény szerint leginkább az állam várja el a tízmilliárdos bírságbevételt.

Tavaly összesen 14 679 személysérüléses közlekedési baleset történt, valamint 621 637 gyorshajtást rögzítettek a traffipaxok a ráhagyás használata mellett, így valószínűleg ez a szám csak növekedni fog a zéró tolerancia hatására.