Kimerítő tárgyalásokat folytattak már a MÁV-csoport cégeinél működő szakszervezetek a munkáltató képviselőivel a 2010-es kollektív szerződésről és a béremelés mértékéről, érdemi előrelépés azonban nem történt. Egyelőre nem elfogadható a számunkra a munkaadó ajánlata, és a tartalma alapján hosszú egyeztetésre számítok - mondta a Napinak Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Kedden lényegében csak az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) bérajánlásának megfelelő, a bruttó 160 ezer forint alatt keresők reálbérének megőrzését biztosító emelési ajánlatot tett a MÁV, ezt azonban több szakszervezet is kevesli. A béren kívüli juttatások esetében 30 ezer forinttal emelnék meg az eddigi 270 ezer forintos éves keretet, az érdekképviseletek szerint ez azonban nem biztosítja a reálérték megőrzését. A munkáltató egyelőre ragaszkodik a béremeléssel és a cafeteriával kapcsolatos álláspontjához, mindenesetre bízunk abban, hogy fölgyorsíthatóak a tárgyalások és sikerül megegyezni - mondta Simon. A szakszervezet szeretné január 25-ig lezárni a tárgyalásokat, hogy a februárban kifizetendő januári keresetek már az emelt összeget tükrözzék. Az elnök szerint a kollektív szerződés esetében - bár vannak még nyitott kérdések - a cafeterián kívül nem látszanak töréspontok, így ott nagyobb az esély a megegyezésre. Bár a szakszervezet inkább határozatlan időre kötné, a MÁV pedig ismét csak egy évre, ahogy Simon fogalmazott, nem ezen múlik a kollektív szerződés aláírása. Ez nem bérfejlesztési javaslat, hanem gyakorlatilag a sztrájkfelhívás szinonimája - értékelte a MÁV ajánlatát Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke. Szerinte a reálkereset megőrzése a minimumfeltétel, de ebbe bele kell érteni a béren kívüli juttatások értékének szinten tartását is. Számításaik szerint legkevesebb 27 százalékkal, mintegy 170 ezer forinttal kellene növelnie a MÁV-nak a cafeteria éves keretét. A cégcsoportnál érvényben lévő négyéves megállapodás szerint a munkaadó vállalja a bérfejlesztést is, vagyis az OÉT-ajánlatnál kedvezőbbnek kellene lennie az ajánlatnak. Bárány példaként az osztrák tulajdonban lévő MÁV Cargót említette, ahol a szintén többmilliárdos veszteség ellenére sikerült még tavaly megkötni a kollektív szerződést és megállapodni a béremelésről is. Utóbbi vállalat a reálkereset és a cafeteriaelemek reálértékének megőrzése mellett a fizikai és ügyviteli dolgozóknak idén egyszeri, az éves átlagkereset 1,6 százalékára tehető fizetéskiegészítést adott, amelyet ígérete szerint 2011-ben alapbéresítenek. Emellett a cég többi munkatársa számára rendelkezésre áll egy hatszázalékos teljesítményösztönzési keret is. A következő egyeztetés holnap várható.