A szeptemberi jogszabály-módosítás után elindult a budapesti taxipiac megtisztulása. Korábban 21 fuvarszervező társaság tevékenykedett a fővárosban, a szeptembertől életbe lépett taxirendelet után (amely komoly elvárásokat fogalmaz meg a vállalkozásokkal szemben) október 1-jéig 11 társaság kérelmezte előzetes minősítését. Közülük hat minősítése volt sikeres és kapta meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. előzetes hozzájárulását − közölte a Napi Gazdasággal a BKK. Négy társaság minősítése pedig folyamatban van, miután a BKK hiánypótlásra szólította fel őket, minősítésük rövidesen befejeződhet, egy társaság pedig a hiánypótlásra való felszólításnak nem tett eleget, ezért nem kapott előzetes minősítést.

A jogszabály szerint a cégeknek egyebek között igazolniuk kellett, hogy rendelkezésükre áll 50 millió forint, illetve négyszáz feletti járműszám esetén autónként 25 ezer forint. A pénzügyi megfelelés részeként a fuvarszervezőknek nullás adóigazolást is fel kell mutatniuk.Tamás Miklós, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke már korábban is arra számított, hogy ez nem minden piaci szereplőnek sikerül, ahogyan a járművek életkorával, műszaki paramétereivel kapcsolatos − később életbe lépő − elvárásoknak sem tudnak majd megfelelni. A régóta piacon lévő taxis cégek már a rendelet megjelenése előtt arra számítottak, hogy a jogszabály következtében tisztulhat a piac és a jelenleg működő 20-25 taxicégből 10-12 maradhat talpon, miközben a sofőrök száma is csökken. Most csaknem kétszer annyi taxis (mintegy hatezer) van Budapesten, mint amennyit a piac el bír tartani − fogalmazott az elnök. Ezt jelzi, hogy megkezdődött a taxisok mozgása, vándorlása, a City Taxinál például ismét be kellett vezetni a várólistát − tette hozzá Tamás. A Budapest Taxi márkanév alatt szolgáltató RT5 Taxi Holding Kft.-nél is folyamatosan jelentkeznek az alvállalkozók − fogalmazott Horváth Csaba, a 600 alvállalkozóval kapcsolatban álló fuvarszerevező ügyvezetője.

A szeptember 1-jétől hatályba lépő rendelet más elvárásokat is megfogalmaz a fuvarszervezőkkel szemben, ilyen például a vonalas telefon, a hangrögzítéses címfelvétel technikai feltételeinek megléte, de a pos-terminál is.

Horváth lapunknak elmondta, ismereteik szerint a hat társaság közül is vannak olyanok −  például a City Taxi −, amelyek nem használják a csendes címkiadó rendszert, márpedig ezt szeptember 1-jétől működtetni kellene, ezért felszólították a BKK-t, hogy ezt vizsgálja ki. Tamás erre reagálva úgy fogalmazott, náluk is működik ez a rendszer, de a jelenlegi, kezdeti időszakban akadhatnak vele problémák, ezért egyelőre párhuzamosan működik az egykori URH-alapú rendszer is.

Minősített és regisztrált cégek
Főtaxi Autóközlekedési és Szolgáltató Zrt.,
Taxi Plus Europe Kft.,
Reklámtaxi Fuvarközvetítő Kft.,
RT5 Taxi Holding Kft.,
Taxi4 Kft.,
City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet