Mindenki rosszul járhat a fix fővárosi taxitarifával

Az árverseny megszűnéséhez vezethet a fővárosi taxitarifák rögzítése, az utasokon kívül azonban a taxisok sem járnának jól, a forgalom csökkenhet, a piaci szereplők száma pedig emelkedhet.
Diószegi József, 2012. április 6. péntek, 00:00
Fotó: Napi.hu

A rögzített árú taxiszolgáltatás az árverseny megszűnését jelentené, azaz egy ilyen intézkedés korlátozná a versenyt − közölte a Napi Gazdasággal a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hatósági árat taxis érdekvédők vetették fel, a GVH szerint amennyiben például − az érdekvédők kérésének megfelelően − a jelenlegi maximált szinten rögzítenék a viteldíjakat, a fogyasztók egyértelműen a jelenleginél rosszabbul járnának, mivel a fuvarok nagyobb hányada az olcsóbb előrendelt vagy szerződéses körbe tartozik.

A rögzített − és a jelenleginél magasabb − hatósági ár miatt csökkenne a kereslet is, a várható magas bevétel miatt pedig valószínűleg többen lépnének be a piacra, így egy taxisra kevesebb fuvar és bevétel jutna, azaz ők sem járnának jól az új helyzetben. A GVH szerint a fővárosi taxiárak évek óta hatóságiak, ez azonban nem fix tarifát jelent, hanem egy árplafont, ami lehetővé teszi a versenyt. Azokban az esetekben, amikor előre lehet tájékozódni az árakról (az előrendelt vagy szerződéses esetekben), a fuvarszervező társaságok az árral versenyeznek, vagyis az árplafon alatti tételekkel számolnak.

Az árak így a kereslet-kínálat alapján alakulnak ki, ami előnyös a fogyasztóknak − a gazdasági válság például a visszaeső kereslet miatt árcsökkenést hozott, az üzemanyagok drágulása ellenére. A drosztokról induló, illetve utcai leintéses fuvaroknál az árverseny kevéssé vagy egyáltalán nem valósul meg, ilyen esetekben maximumáron lehet igénybe venni a taxikat.

A nemzetközi tapasztalatok szerint az utóbbi évtizedben több országban is deregulációt hajtottak végre ezen a területen. Az intézkedések leglényegesebb eleme a belépési korlátok (főleg a létszámkorlátozások) fokozatos lebontása volt, illetve az árszabályozás teljes vagy részleges eltörlése. A legtöbb országban az árak maximáltak vagy fixek, de előfordul kevert megoldás is. Az autók minőségét, a gépjárművezetők alkalmasságát, a fogyasztói tájékoztatást vagy a panaszintézés módját pedig szinte mindenhol szabályozzák. A maximált ár leginkább azon országokra jellemző, ahol a taxisok létszámát nem korlátozzák.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK