Komoly zökkenőkkel indult július 1-jén az e-útdíj-rendszer, hajnalban, majd kora reggel összeomlott a számítástechnikai háttér. Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj-projektjének szakmai szóvivője lapunknak elmondta, rosszindulatú túlterhelési támadás érte az informatikai rendszert, illetve az internetes portált, az ezzel kapcsolatos vizsgálatot megkezdték a szakemberek. A rendszer reggel tíz órától ismét működött. Az üzemszünet alatt a fedélzeti egységes vásárlásnál nem vonták le az úthasználati díjat, a viszonylati jegyeket vásárolni akarókat sem bírságolták meg a kritikus időszakban − tette hozzá a szóvivő. A vásárlás valós idejű, így az ellenőrök látják, hogy kik mikor vettek úthasználati jogosultságot. Délután már nem állt fenn olyan műszaki-informatikai probléma, ami az elektronikus útdíjrendszer zavartalan működését befolyásolta volna − mondta Kibédi-Varga Lajos a hétfő késő délután tartott sajtótájékoztatón.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint igazságtalan helyzet alakult ki, azok ugyanis, akik meg tudták vásárolni a jegyet, díjat fizettek, miközben a többiek ingyen használhatták az utakat. Karmos szerint a rendszer elvi szinten is problémás, gyakorlati szinten pedig teljesen kidolgozatlan, ezért végig kellene gondolni a bevezetés elhalasztását. A fuvarozók szervezetei, így például a Fuvosz ezzel a kéréssel fordult a miniszterelnökhöz, később a gazdasági és a fejlesztési tárca vezetőjéhez, legutóbb pedig a Miniszterelnökséget vezető államtitkártól kérték a rendszer bevezetésének elhalasztását.

A rendszer leállása a legnagyobb gondot a határokon okozta. A hajnali, reggeli órákban például komoly fennakadás volt Vámosszabadinál, délelőttre a helyzet normalizálódott, kifelé szabadon lehetett közlekedni, a befelé érkező járművek viszont ott álltak és a járművezetők próbáltak tájékozódni, hogy pontosan mit kellene tenniük − mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára, aki arról is beszámolt, hogy a térségben nem láttak ellenőrző autót. A rábafüzesi határátkelőnél is nagy volt a káosz. Információink szerint ahogyan a határon máshol, itt is több diák munkás igyekezett az autósok segítségére sietni, ám az ő tájékoztatásuk is eléggé összevisszára sikeredett. Peredi szerint kilátástalan a helyzet s erre lehetett is számítani.

A rendszer építője, az i-Cell Kft. a 19 állomásból álló országjáró road show-n mindenütt közölte, hogy olyan a rendszer kapacitása, ami minden terhelést elbír − hangsúlyozta Peredi. Ezzel szemben most összedőlt a rendszer. Peredi azt is problémának tartja, hogy a 250 ezer hazai járműből eddig csupán hatvanezret regisztráltak a rendszerben, s a 80 ezer vállalkozóból pedig mindössze 12 ezren éltek ezzel. Ez is azt erősíti, hogy a rendszert nem lett volna szabad elindítani − hangsúlyozta a Fuvosz főtitkára. Giró-Szász András kormányszóvivő azt mondta: egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit módosítani rajta.