Széles Gábor
Média, pénzügyi szolgáltatások, ingatlankezelés
Becsült vagyon: 79 milliárd
Széles Gábor nevét ma is sokan a Videotonnal azonosítják, pedig a székesfehérvári sikervállalatot − beleértve a stratégiai tervezést is − már több mint egy évtizede a két társ-vezérigazgató, Lakatos Péter és Sinkó Ottó irányítja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy megszakadt volna a kapcsolat a "Vidi" és Széles között: továbbra is ő a cég "legnagyobb kisebbségi tulajdonosa", ami azt jelenti, hogy a cég profitjának közel fele őt illeti meg. Az egykori szocialista nagyipar utolsó mohikánja évek óta jól teljesít. Tavaly az árbevétel meghaladta a 100 milliárd forintot (ez 2010-ben 89,2 milliárd volt), a nyereség pedig várhatóan 8 milliárd körül alakul. A vállalatcsoport továbbra is nyolcezer dolgozónak ad munkát − itthon 300 fővel nőtt az alkalmazottak száma, míg a bolgár leánycégnél ugyanennyivel csökkent. Az organikus fejlődés és a technológia folyamatos megújítás révén a társaság megőrizte, sőt növelte szerepét és súlyát az európai szerződéses gyártók között − egyre több cég veszi igénybe a Videoton gyártóbázisait és fejlesztési kapacitását. Főleg az autótechnika, a világítástechnika, a fémmegmunkálás, a fröccsöntés és háztartásigép-gyártás fejlődik. A legnagyobb hazai magántulajdonban lévő cég a fejlesztéseket ráadásul hitelek igénybevétele nélkül valósítja meg. A cégcsoportnak komoly érdekeltségei vannak a szállításban (VT-Transman) és a munkaerő-kölcsönzésben is.
Széles Gábor idejének nagy részét médiaholdingjának irányítása köti le. Az Echo és Vital Tv-ből, valamint a Magyar Hírlapból álló "médiacsokor" azonban inkább viszi, mint hozza a pénzt, így Széles − aki saját zsebből finanszírozza a három érdekeltséget − becslések szerint évi 1-1,5 milliárd forintos veszteséget kénytelen elkönyvelni. (A tavalyi mínuszokkal együtt a nyolcmilliárd forintot is meghaladhatja az összesített veszteség.) A nyereséges üzemeltetésre annak ellenére sincs sok reménye, hogy az állami cégek által dominált hirdetési piacon népszerűnek számítanak...
Egy évvel ezelőtt szalagcímben tudósítottak a lapok az egykor legendás Ikarus buszgyár újjászületéséről. Ennek jegyében az új prototípus képe is bejárta a sajtót, de azóta itt is csend van. A Volán-cégek jövőbeli buszbeszerzéseiről szinte naponta jelennek meg hírek, ám üzletről eddig semmi hír. Mint ahogyan a külpiaci offenzíváról sem. Kínai, iráni és orosz piacokat említett Széles Gábor, de a várt nagy megrendeléseknek és a gyár beindításának egyelőre nincs nyoma. Az új Ikarus megszületésére tehát még várni kell − talán a magyar megrendeléseket követően valósulhatnak meg a külpiaci álmok és tervek.
A Széles-birodalom egykori bástyája, a Műszertechnika immár eredeti profilja, az irodatechnika nélkül folytatja tevékenységét, ingatlanhasznosítással, valamint pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozik.
2002 |
32 milliárd forint |
2003 |
32 milliárd forint |
2004 |
50 milliárd forint |
2005 |
54 milliárd forint |
2006 |
58,5 milliárd forint |
2007 |
62,5 milliárd forint |
2008 |
66,5 milliárd forint |
2009 |
70 milliárd forint |
2010 |
73,5 milliárd forint |
2011 |
75 milliárd forint |