Autósok, figyelem! Duplájára drágul az alkalmi autópályázás

Vasárnaptól emelkednek az autópályák úthasználati díjai, és megszűnik a (D1-díjkategóriájú) személyautókra érvényes négynapos e-matrica. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint ugyanakkor a pótdíjfizetés határideje 30 napra nő.
NAPI, MTI-Eco, 2012. január 1. vasárnap, 10:47
Fotó: Napi.hu

Az autósokat 2012 január 1-jétől nem csak a baleseti adó, az áfaemeléssel újra növekvő üzemanyagárak, az átírási illeték emelkedése sújtja - igaz, a regadó csökken -, hanem az autópályadíjak felsrófolása is.

A D1 kategóriában az úthasználati jogosultság havi 4780, az évi 42 980 forintra nő. Sovány vigasz, hogy a hetijegy a nevével ellentétben valójában 10 napos lesz, ára pedig 2975 forint. Az eddig 1650 forintba kerülő négynapos matrica megszűnése egyben azt is jelenti, hogy az alkalmi autópályázás közel a duplájára drágul a 2011-eshez képest.

A minisztérium díjrendelete alapján az útdíjak négy díjkategóriában átlagosan 7,5 százalékkal emelkednek. A motorosok örülhetnek: a  motorkerékpár után fizetendő heti úthasználati jogosultság 1470 forintért szerezhető be, ami kevesebb, mint a négynapos D1-es matrica 2011-es ára.

Januártól a díjköteles utak jogosulatlan használata esetén fizetendő pótdíjak mértéke és a fizetési határidő is módosul. Ez utóbbi az eddigi 15 napról 30 napra emelkedik. A személyautóknál a pótdíj 30 napon belül fizetve 14 875, míg azon túl 59 500 forint. Tavaly 15 napon belül befizetve a pótdíj 13 750, azon túl 68 750 forint volt.

A 2011-ben vásárolt éves e-matricák érvényességi ideje 2012. január 31-ig tart.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Patka, 2012.01.02 17:00

@alain_prost: Csak azért, mert elbeszélünk egymás mellett: Nem állítottam, hogy a mai rendszer jó, de arányaiban a napi 9-10 (24) óráért lényegesen többet fizet egy kamion, mint a 240 órás használatának a lehetőségéért egy személygépjármű (az egyszerűség kedvéért legyen ~24x). Persze, hogy jobb lenne a megtett távolság alapú díjazás, de erről már írtam.

Ha a díjakat az égig emelik, akkor is te fogod a különbözetet megfizetni (a többi autópályán nem közlekedővel együtt), mert azt beépítik az árakba. Úgyhogy ezzel az emelgetéssel csak csínyán bánjunk. Az osztrákok is annyit értek el vele, hogy a zötyögős csehek felé tolódott a kelet-európai tranzit.

@andras_h: Völner még egy éve tett rá utalást, hogy az labanc GoBox (cseh Premid) rendszerben gondolkoznak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2012.01.02 16:07

Hiányzik az agy az egész állami irányításból, már 1989 óta...nincs olyan közgazdásza Mo-nak, aki világosan látja, hol és mit kell adóztatni, mit és hogyan kell azt jól működtetni, egy kurva nagy anarchia van, amit nem lentről gerjesztettek, hanem a tolvajok odafentről.

El kell zavarni ezt a söpredéket, legyen már vér a pucában és újraépíteni az egész államot.

De a kérdés azonban nagy.....- kivel?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

alain_prost, 2012.01.02 15:48

@Patka:
Attól még a szolgáltatási díj lehet igénybevétel arányos. Azaz a tgk hamarabb tönkreteszi az utat, akármilyen technológiával is építik azt, tehát ha párhuzamosan két autópálya futna (egyiket szgk-k, másikat 3,5t feletti tgk-k használnák), akkor az, amelyiket csak szgk-k hasnzálják tovább tartana, ergo időarányosan csökkenne a karbantartási/felújítási díj, ezáltal az úthasználati díj is csökkenne.
A nyomvályú, vagy hosszvályú egész Európában probléma, bizonyos technológiákkal megnyújtható a kialakulásuk kezdete, de ki nem küszöbölhető, ráadásul a növekvő közúti fuvarozás is rövidíti az utak élettartamát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

2gyerek, 2012.01.02 14:41

@andras_h: Nem rolákat,hanem konténervonatokat visznek,meg esetleg gabonát.A legolcsóbb a vízi,utána a vasúti,utána meg a közúti fuvarozás.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

2gyerek, 2012.01.02 14:38

@alain_prost:
Főleg ha villanyvonat húz..2000 tonnát
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html