A több mint 60 százalékban a Linamar tulajdonában lévő Mezőgép illetékese nem kívánta kommentálni a bejelentést. Az új öntöde elsősorban személygépkocsik kipufogórendszereihez és azok kiegészítő egységeihez gyárt majd alkatrészeket. Ez a termékpaletta nincs átfedésben a Mezőgép gyártmányaival, ezért nem is lesz közvetlen hatással ennek működésére. Mindenesetre meglepő, hogy a magát Magyarországon a Mezőgéppel képviseltető Linamar nem meglévő gyárába integrálja az öntödét, hanem új üzemet létesít. Ezt részben a Mezőgép földrajzi elhelyezkedése indokolhatja, hiszen Orosházáról nehezebben érhető el az új gyár potenciális piaca, Nyugat-Európa. A Mezőgép az alapanyagául szolgáló öntvényeket beszállítókkal gyártatja, ezért elvben elképzelhető, hogy megrendeléseket fog adni az új cégnek. Ha az a jelenlegi beszállítóknál olcsóbban és jobb minőségben szállít, akkor kedvező lehet a Mezőgép számára a zöldmezős beruházás. Az idén a megszokottnál gyengébb eredményeket mutató Mezőgép a második félévben már kezd kikászálódni a gödörből. Igaz, e javuláshoz az is hozzájárul, hogy az eredményeket a tavalyi, igen rossz második félévvel hasonlítják össze. Megfigyelők szerint az első félévben a tavalyinál 5 százalékkal alacsonyabb, 3,8 milliárd forint árbevételt elérő társaság a növekvő autóalkatrész-eladásoknak köszönhetően akár 8,1-8,3 milliárd forintos árbevételt is elérhet. Ezen belül a nagyobb nyereséghányadú mezőgazdasági gépek eladásából származó bevétel (NAPI Gazdaság, 1999. szeptember 18., 7. oldal) a féléves 2,25 milliárdról csak 3,5-4 milliárd forintra emelkedik. Így a tavalyi 8,6 milliárdtól alig elmaradó várható idei árbevétellel az 1998-asnál vélhetően lényegesen alacsonyabb üzemi és nettó eredmény párosul. R. B.