A b2b fogalma hagyományos értelemben a vállalatok közötti üzleti kapcsolatot jelenti - többségében vertikális, azaz tradicionális, beszállító vevő kapcsolatot. Az interneten zajló b2b ügyletek tartalma nagyon hasonló ehhez, hiszen ebben az esetben is két vagy több vállalat lép kapcsolatba egymással. A b2b tranzakciók során rendkívül fontos a sebesség, míg a b2c típusú tranzakciók esetében a szemlélődésre fordított idő meghatározóbb lehet. A valós idejű készletezési szint is döntő fontosságú a b2b kereskedelemben, hiszen a vevőnek tudnia kell, rendelkezésre áll-e a kívánt áru, és ha nem, milyen helyettesítő terméket tudnak kínálni. Az online kereskedelem legdinamikusabban növekvő szegmense a b2b, a növekedés mértéke meghaladja a b2c típusú ügyletekét. A hajtóerő elsősorban a magasabb bevétel lehetősége, az alacsonyabb beszerzési ár és működési költségek, kisebb készletezési szint, rövidebb forgásidő, csökkentett eladási és marketingköltségek, a célzott kommunikáció lehetősége. Az ügyfelek számára szakértők előnyösnek nevezik az elektronikus kereskedelemben való részvételt. Sok esetben javul az ügyfélszolgálat minősége, csökken a megrendelés és a szállítás között eltelt idő, pontosabb a rendelések felvétele, jobban nyomon követhető a készletek állása. A szolgáltatók (szállítók) közötti versenyhelyzet az internet használatával egyre élesebbé válik, hiszen áraik és szolgáltatásaik egyszerűen összehasonlíthatók. A bizalom azonban a b2b tranzakciók esetében is döntő, ugyanúgy, mint a hagyományos vállalatközi kereskedelemben. A verseny éleződése várhatóan az árak csökkenéséhez is vezet. Az ár azonban nem az egyetlen tényező: az internet kitágítja a földrajzi határokat és ez számos új piacot jelenthet a cégek számára. A vállalatok kommunikálhatnak egymással a nyilvános interneten, a cégen belüli kapcsolatot biztosító intraneten, valamint a cég és üzleti partnerei által használatos extraneten. Az elektronikus összeköttetés azonban nem csupán a tradicionális levelezést könnyíti meg, hanem lehetővé teszi a teljes üzlet online lebonyolítását. Annak ellenére, hogy a b2b tranzakciók részaránya jelentős az internetes kereskedelemben, becslések szerint mégis csupán a weboldalak 20 százaléka foglalkozik ezzel. Az elektronikus kereskedelmi kapcsolatok nagy része még mindig zárt hálózatokon bonyolódik, amelyek EDI (Electronic Data Interchange) rendszerrel működnek. Az OECD előrejelzése szerint azonban robbanásszerűen növekedni fog az internetalapú rendszerek elterjedése: a tendencia szerint a nyilvános internetet használják a jövőben a b2b tranzakciók lebonyolításakor. Ennek gyors elterjedésére azonban valószínűleg nem lehet számítani, hiszen a nyelvi és attitűdbeli korlátok mellett a költségek sem elhanyagolhatók. Egy b2b-portál felépítése például csupán 300 ezer-700 ezer dollár, egy online közösség kiépítésének marketingköltségei azonban akár 90 millió dollárra is rúghatnak évente. A b2b nem csupán két vállalat egymás közötti kereskedelmét jelenti. Gomba módra szaporodnak az online "piacok", árverőházak, ahol a cégek kapcsolatba léphetnek egymással. Egy felmérés eredménye szerint a 200 megkérdezett vállalat úgy ítélte meg, hogy 2003-ra az összes online tranzakcióik 50 százaléka a b2b "piactereken" zajlik. Mialatt tehát az internet segítségével jelentősen meggyorsult az ügyfelek és partnereik közötti üzletmenet és kikapcsolták a hagyományos közvetítőket, számos b2b jellegű piac alakult ki. Az ismertebb vertikális piacokhoz tartozik például a ChemConnect a vegyipari vállalatok számára, amelynek egy tranzakcióra jutó forgalma átlagosan 200 ezer dollár - a tranzakció díja rendszerint 0,1-1 százalék között mozog. 1998-ban a portál összforgalma meghaladta a 100 millió dollárt, ami még jelentős növekedési lehetőségeket rejt magában, tekintve, hogy egyedül az Egyesült Államokban a vegyipari termékek összforgalma tavaly meghaladta az 570 milliárd dollárt. Úgy tűnik, a b2b piacterek jelentik a jövő útját. Számukat tekintve Németország két évvel van lemaradva Amerikától. 1999 végén Németországban csupán 34 piacteret üzemeltettek, miközben az Egyesült Államokban 243 ágazatspecifikus piacon zajlott a b2b kereskedelem. Az elektronikus kereskedelem forgalma a világ hagyományos kereskedelmi forgalmához képest még viszonylag alacsony, mintegy 145 milliárd dollár. Becslések szerint az amerikai vállalatok közötti online kereskedelem nagysága 2003-ig 1,3 milliárd dollárra, mintegy 70 százalékkal nő. Továbbá várhatóan 5,3 milliárd dollárt fektetnek be b2b-szoftverekbe, ezzel szemben az online vásárlás által a megtakarítás meghaladhatja a 100 milliárd dollárt. Az európai elektronikus kereskedelem volumene évente megsokszorozódik. Míg 1998-ban csupán 1,2 milliárd dolláros forgalmat könyvelhettek el, az 2000-ben elérheti a 21,5 milliárd dollárt, az előrejelzések szerint pedig 2001-re 65 milliárd dollár lesz. 1999-ben Európában 33 milliárd euróra rúgott a b2b kereskedelem forgalma, a b2c-szektorban csupán 3 milliárd euró volt. 2004-re az európai forgalom valószínűleg eléri az 1550 milliárd eurót, ezen belül a b2b-szektorban a 1318 milliárd eurót. Várakozások szerint Németországban az elektronikus kereskedelem a b2b-szektorban ugrásszerűen megnő: míg 2000-ben 221 milliárd márkás forgalommal számolnak, ez 2004-re már elérheti az 1085 milliárd márkát. Míg felmérések szerint 1997-ben a német vállalatok összforgalmának 1 százaléka bonyolódott elektronikus kereskedelem útján, legújabb becslések szerint 2004-re ez az arány már 6,7 százalékra nőhet. Újra virágzik a cserekereskedelem is: az áruk pénz felhasználása nélküli cseréje az interneten reneszánszát éli. Léteznek olyan honlapok, amelyek kifejezetten a b2b-szektorra specializálódtak, ilyen például az ubarter.com vagy a bartertrust.com. R. Á.