A mától július 2-áig tartó labdarúgó Európa-bajnokság - annak ellenére, hogy a magyar válogatott nem vesz részt a küzdelmekben - a magyar férfiak számottevő részét szögezi majd a képernyő elé. Az időtöltéshez elengedhetetlen két kellék, a televízió és a sör közül az előbbi piacán a páratlan években a nyár nem számít kiemelt szezonnak. Páros években viszont - a világméretű érdeklődésre számot tartó olimpiák és labdarúgó-világversenyek mindig páros évre esnek - meglódulnak a tévéértékesítések az év közepe táján - állítja Kovács Tibor, a Herta Kereskedelmi Kft. marketingvezetője. Az emelkedő értékesítés - amit a gyártók jól időzített akciói is elősegítenek - némileg kiegyenlíti az éves szezonalitást: a nézők 20-30 százaléka hozza előre televízióvásárlásait, ami valamennyit lecsíp a karácsonyi csúcsból. Kovács szerint a vásárlók zöme nem előre gondolkodik, sokan csak az esemény közben kapnak észbe - például olyankor, amikor az egy szem televízió hirtelen szűkös erőforrássá és családi viták kiindulópontjává válik. Szintén befolyásolja a vásárlókedvet a magyarok szereplése, hiszen ha például egy olimpián sportolóink jó rajtot vesznek, egyre többeket kezd foglalkoztatni a rendezvény. Kovács úgy véli: ha a magyar válogatott ott lenne a mostani foci Eb-n és lenne esélye túljutni a csoportmérkőzéseken, ez a televízióeladások szempontjából is sokat jelentene. Gál Attila, a Keravill Rt. marketingvezetője szerint Magyarországon korábban is megfigyelhető volt, hogy az emberek a futball-világ- és -Európa-bajnokságokra időzítették tévévásárlásaikat, ezek az események ugyanis jó apropóul szolgáltak egy nagyobb kiadásra. Amíg azonban azelőtt a régi készülékek újra, nagyobb képernyőjűre cserélése volt a módi, manapság sokan már a háztartás második tévéjét vásárolják, többek között azért, hogy amíg a férj a meccseket nézi, a család többi tagjának ne kelljen lemaradnia az aktuális dél-amerikai szappanopera sokadik epizódjáról. Gál szerint a második tévére már jellemzően kevesebbet áldoznak a vevők, az ilyen vásárlók célkeresztjében a valamivel kisebb képernyőjű, extrák - például teletext - nélküli készülékek szerepelnek, az a kategória, amelyet "fő tévének" ritkán vesznek. A foci-Eb várhatóan növeli a sörfogyasztást is, bár erre vonatkozó becsléseiket a lapunk által megkérdezett sörgyártók és a kereskedők nem árulták el. Néhány kereskedőlánc cégük és nevük elhallgatását kérő illetékeseitől mindössze annyit tudtunk meg, hogy a készleteik elégségesek lesznek. A meleg hatására a sörértékesítés az utóbbi egy hónapban amúgy is emelkedett az előző időszakhoz képest, s már érezhető a szabadságolások hatása is. Éves sörkészleteik csaknem felét májusban, júniusban, júliusban és augusztusban értékesítik a cégek, amelyek pontos adatokat azonban nem közöltek. A négydobozos multipack csomagolás - bár így olcsóbb egy doboz sör, mint egyenként - egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a fogyasztók ugyanis (főként a nagy bevásárlóközpontokban) jóval nagyobb kiszerelésben vásárolnak. (NAPI) **** KERETBEN **** A Magyar Rádió (MR) csupán összefoglalókat ad az Eb-ről, részben anyagi okokból, részben pedig amiatt, mert a Magyar Televízió (MTV) minden meccset közvetít. A rádiónak egy mérkőzésre 1200 svájci frankba kerülne egy közvetítőállás (ehhez még hozzájönne a jogdíj), és a több napra szóló "bérletes" kedvezményekkel is több tízezer frankot kóstálna az élő közvetítés - mondta lapunknak Óvári László, a Magyar Rádió Nemzetközi Kapcsolatok igazgatóságának vezetője. Ezzel a joggal Magyarországon az MR és az MTV rendelkezik, mivel ez a két intézmény tagja az Európai Műsorszóró Szervezetnek (EBU), amely jogosult a játékok közvetítésére. A rádió azzal számolt, hogy a játékokhoz kapcsolódó reklámokból 10 millió forintra tehet szert, de már látható, hogy a terv nem teljesül, a nagy cégek ugyanis inkább az olimpia idejére tartogatják hirdetéseiket. A Petőfi rádió szeptemberben napi 16 órában tudósít az eseményekről, így a hirdetők az Eb-ről áttetették rádiós hirdetésüket arra az időre - mondta Árus Erika, az MR reklámirodájának kreatív vezetője. Nem sikerült megtudnunk, hogy az MTV mekkora reklámbevételre számít a közvetítésekből, mint ahogy azt sem, hogy az intézménynek mennyibe kerül a játékok közvetítése. A televíziónak is ki kell fizetnie az EBU-nak a jogdíjat, s további költségeket jelent a közvetítői állások tarifája, valamint a kiküldött riporterekkel kapcsolatos kiadások. A Magyar Rádió (MR) csupán összefoglalókat ad az Eb-ről, részben anyagi okokból, részben pedig amiatt, mert a Magyar Televízió (MTV) minden meccset közvetít. A rádiónak egy mérkőzésre 1200 svájci frankba kerülne egy közvetítőállás (ehhez még hozzájönne a jogdíj), és a több napra szóló "bérletes" kedvezményekkel is több tízezer frankot kóstálna az élő közvetítés - mondta lapunknak Óvári László, a Magyar Rádió Nemzetközi Kapcsolatok igazgatóságának vezetője. Ezzel a joggal Magyarországon az MR és az MTV rendelkezik, mivel ez a két intézmény tagja az Európai Műsorszóró Szervezetnek (EBU), amely jogosult a játékok közvetítésére. A rádió azzal számolt, hogy a játékokhoz kapcsolódó reklámokból 10 millió forintra tehet szert, de már látható, hogy a terv nem teljesül, a nagy cégek ugyanis inkább az olimpia idejére tartogatják hirdetéseiket. A Petőfi rádió szeptemberben napi 16 órában tudósít az eseményekről, így a hirdetők az Eb-ről áttetették rádiós hirdetésüket arra az időre - mondta Árus Erika, az MR reklámirodájának kreatív vezetője. Nem sikerült megtudnunk, hogy az MTV mekkora reklámbevételre számít a közvetítésekből, mint ahogy azt sem, hogy az intézménynek mennyibe kerül a játékok közvetítése. A televíziónak is ki kell fizetnie az EBU-nak a jogdíjat, s további költségeket jelent a közvetítői állások tarifája, valamint a kiküldött riporterekkel kapcsolatos kiadások.