Felkészültek a vállalkozások: június elsejétől kezdődnek a kötelező akciózások az üzletekben, amelyek során húsz alapélelmiszer-kategóriában legalább egy-egy terméket minimum 10 százalékkal olcsóbban kínálnak az előző hónap legkisebb fogyasztói áraihoz képest. Az akciókat hetente kell újra meghirdetni – közölte a Napi.hu-val az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Vámos György elmondta:

a rendelkezés életbe lépését több egyeztetés előzte meg a szakminisztériumokkal, amelyek során sikerült minden részletet pontosítani a nettó egymilliárd forintnál nagyobb éves árbevételű cégek esetén kötelező árengedményekkel kapcsolatban.

Mint rámutatott, az egymilliárdos bevételi határ vállalkozásonként és nem üzletenként értendő, ami azt jelenti, hogy nem csak a nagy, külföldi vagy hazai tulajdonú áruházláncoknál jelennek meg az állami akciók, hanem közepes méretű, vagy kisebb boltokban is – erről pontos statisztika azonban nem áll rendelkezésre.

Ha egy kereskedőnek egy adott termékcsoporton belül nincs legalább ötféle árucikke a választékban, akkor azokból nem köteles akciót hirdetni. Ez a kisebb boltokban jellemző lehet

– hívta fel a figyelmet.

Cél az infláció letörése

Vámos György felidézte: nem csak az a szándék az egyelőre négy hónapra elrendelt kötelező akciózással, hogy a vásárlók olcsóbban jussanak hozzá az élelmiszerekhez, hanem az is, hogy ha a piac bármely szereplője árengedményhez jut, azt adja tovább az ellátási lánc következő szereplőjének.

Könnyebben boldogulnának a boltosok a kötelező akciókkal az árstopok nélkül

Hamarosan indul a hazai boltokban a kormány által bevezetett kötelező akciózás. Június elsejétől legalább tízszázalékos engedményt kell adniuk az élelmiszerüzleteknek a meghatározott termékek árából. Erről jól láthatóan elhelyezett információs tábla fogja tájékoztatni a fogyasztókat a bolt bejáratánál. Bővebben >>>

Ha egy mezőgazdasági termelő, élelmiszerfeldolgozó vagy kereskedő költséget tud megtakarítani a termékpálya bármelyik pontján, akkor azt tovább kell adja a következő szereplőnek, végső soron pedig a vásárlónak. Ennek a hátterében az a kedvező tendencia áll, hogy a fogyasztói árak növekedésénél eddig nagyobb ütemben emelkedő élelmiszeripari átadási árak, azaz az árubeszerzés költségei csökkenni kezdtek, ami fékezi az infláció ütemét. Az áremelkedések tehát már mérséklődnek, a tetőzés után a piacon megtörtént a fordulat, és ugyan még lassan, de elkezdett olvadozni az infláció az élelmiszerkereskedelemben – vázolta.

Ez ad ideális alapot a csütörtöktől érvényes kormányzati intézkedésnek, illetve a boltok önálló kezdeményezésű akcióinak is, amelyekből az elmúlt hónapokban egyre több volt.

Hetente frissül a kedvezményes kínálat

A húsz alapélelmiszercsoportban hetente kell frissíteni a legalább 10 százalékos akcióval kínált termékek körét, amelyekről a kereskedők önálló hatáskörben hoznak döntést.

Már megjelent egyfajta verseny az akciózással is, vannak olyan áruházláncok, amelyek az előírt mértéknél jelentősen nagyobb árengedményeket hirdettek meg. Más kérdés, hogy az alapvető kategóriákon belül konkrétan milyen árucikkeket érintenek a nagyobb kedvezmények. Ez vásárlócsalogató hatással bír, de minden üzletben eltérő az akciós politika. Júniustól nagyon vegyes ajánlatok jelennek meg a kínálatban, ezért érdemes alaposan körülnézni a vevőknek – mondta az OKSZ főtitkára.

Az alábbi termékcsoportokat érinti a kötelező akciózás:
1. baromfihús
2. sertés, marhahús és egyéb húsféleségek
3. hal, halkonzerv
4. húskészítmények
5. tej, tejföl és helyettesítői
6. joghurt és egyéb savanyított készítmények
7. egyéb tejtermék
8. sajt
9. vaj, margarin és készítményei
10. egyéb zsiradékok (növényi és állati)
11. kenyér
12. péksütemények
13. száraztészta, rizs, egyéb cereáliák
14. liszt, cukor, tartósított lisztesáru
15. friss zöldség
16. friss gyümölcs
17. gyümölcs-, zöldséglé
18. készételek, fűszerek, ételízesítők
19. kávé, tea
20. ásványvizek és üdítőitalok

Hozzáfűzte:

minden árengedmény terhet jelent a kereskedőnek, mivel lemond az árbevétele egy részéről – erre a kötelező akciózásokon túl viszont rá is kényszerülnek annak érdekében, hogy az első negyedévben mért forgalomcsökkenés trendje megforduljon, és a lakosság által megvásárolt árumennyiség újra növekedni tudjon az élelmiszerboltokban.

Érkeznek az ellenőrök is

Június elsejétől a hatósági ellenőrzések is megkezdődnek, amelyek során a fogyasztóvédelem felméri, hogy megfelelő-e a kedvezménnyel kínált árukészlet mennyisége, ennek szabályai azonban Vámos György szerint sokkal rugalmasabbak, mint az árstopos termékeknél.

Egyébként is létezik a tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló jogszabály, amely előírja, hogy nem érheti hátrány az akcióra érkező vásárlót, amikor a meghirdetett árucikk nyitás után egy órával már elfogy. Ha azonban a kereskedő által előre felmért igényeket nem várt módon jócskán meghaladja a fogyasztók érdeklődése, a hatósági mérlegelésen is múlik annak megállapítása, hogy jóhiszeműen járt-e el a kereskedő – mondta.  

Egyre nagyobb nyűg az árstop

A főtitkár kitért rá:

mostanra már óriási teher a kereskedőknek az élelmiszer árstop, amely június végéig még biztosan érvényben marad, vagyis, a kötelező akciókkal egyelőre két pályán futnak az engedményes termékek.

Az árstopos élelmiszereket továbbra is a 2021. október 15-i árakon kell forgalmazni, holott ezek ma már mind drágábban szerezhetők be. Vagyis, az üzletek beszerzési ár alatt árusítják az érintett árucikkeket, ezért a piac nagyon bízik benne, hogy a kormány belátható időn belül döntést hoz az árstop akár fokozatos, akár egyszerre történő kivezetéséről. Az árstop már körülbelül összességében 400 milliárd forintos bevételkiesést okozott a cégeknek – emelte ki Vámos György.

(Thurzó Katalin)