Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Nem szerepelt ugyan az Európai Unió márciusi csúcstalálkozójának napirendjében, ettől függetlenül ellopta a show-t a többi napirendi ponttól az autóipari vita. Olaf Scholz német kancellár magabiztosan érkezett Brüsszelbe, kijelentve, hogy ígéretet kapott az Európai Uniótól, amit be kell tartani, az EU azonban visszakozott – írja a Politico.

Korábban a sajtó arról számolt be nem hivatalos információkra hivatkozva, hogy az Európai Bizottság – Németország unszolásának engedve – előkészíthetett egy tervezetet. Ez alapján egy feltétellel mégis engedélyeznék a belsőégésű motorral felszerelt új autók eladását az Európai Unióban 2035 után is: kizárólag a klímasemlegesnek tekintett e-üzemanyaggal működhetnek majd ezek a járművek.

Az EU végrehajtó testülete azonban azt állítja, „soha nem is merült fel”, hogy kibúvót biztosítsanak a németeknek a már rég kidolgozott és jóváhagyott szabály alól. Más szóval: soha nem is volt semmilyen ígéret

– állítja egy uniós tisztségviselő.

Hónapokig tartó tárgyalás után az Európai Parlament és az uniós tagállamok tavaly hagyták jóvá, hogy 2035-tól a blokk búcsút int a belső égésű motoroknak – az újonnan értesített autók terén legalábbis. A német közlekedési minisztérium azonban mindössze néhány nappal azt megelőzően, hogy a hatályba lépett volna a jogszabály egy végső voksolást követően, újra előhozakodott a témakörrel.

„Folytatódnak a tárgyalások, mindkét fél részéről megvan szándék a probléma megoldására” – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a csütörtöki brüsszeli megbeszélések végén. Ugyanakkor hangsúlyozta:

az idő kulcsfontosságú tényező ebben a témakörben, mivel ez az egyik alappillére az EU klímaterveinek.

Megosztottak a tagállamok

„Ha az egyik tagállam megteheti, mi állítaná meg a többit?” – vetette fel Krišjānis Kariņš, Lettország miniszterelnöke. Leszögezte, nem a Németország által javasolt irányba kellene menni, mert így a teljes uniós döntéshozatali mechanizmus összeomlana. Hasonló véleményének adott hangot Roberta Metsola, az Európai Parlament elnöke is.

Ugyanakkor több tagállam is kiállt a német igények mellett, Giorgia Meloni olasz miniszterelnök például arra figyelmeztette a megjelent állam- és kormányfőket, hogy a belső égésű motorok betiltásával maga alatt vágná versenyképesség tekintetében az EU. Rámutatott, hogy az elektromos autózás terén Kína sokkal előrébb jár, mint Európa.

Vannak technológiák, amelyek terén Olaszország és Európa előnyben van. A versenyképességünknek nem tesz jót, ha olyan területek felé kacsingatunk, ahol más országok vannak előnyben hozzánk képest

– mondta.

Eduard Heger szlovák miniszterelnök pedig kijelentette, sok a félreértés a belső égésű motorokkal kapcsolatban.

A vitában döntő szava lehet majd Franciaországnak, Emmanuel Macron francia elnök azonban a résztvevők beszámolója alapján visszafogott volt a csütörtöki összeszólalkozások alatt. Egyesek ebből arra következtettek, hogy mégis beállnak a németek mellé ebben a témakörben, egy francia hivatalnok szerint azonban erről szó sincs:

„mindig is azt mondtuk, hogy keressük a megoldást ezzel kapcsolatban, de a 2035-ös határidővel kapcsolatban nem engedünk”.

Versenyképesség terén nem volt vita

Más témák is felmerültek azért az autóipari csörte mellett. Ukrajnával kapcsolatban például abban maradtak a tagállami vezetők, hogy a következő 12 hónapban egymillió lövedékkel látnák el az orosz agressziót elszenvedő országot.

Az uniós versenyképesség javításáról is egyeztettek az állam- és kormányfők, akik úgy tűnik, egyetértenek abban, hogy erősíteni kell a belső piacot, hogy fel tudják venni a versenyt az Egyesült Államokkal és Kínával.

Az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályok lazítása, ami egyes tagállami vezetők szerint elengedhetetlen ebben a folyamatban, ezúttal nem került szóba.