Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Januárban jelentette be sajtótájékoztatón az E.ON Hungária Csoport, hogy 74 milliárd forint értékben csaknem 15 ezer különböző méretű hálózatfejlesztési beruházás valósul meg 2026-ig. Ezek a fejlesztések elősegítik, hogy újabb napelemes rendszerek csatlakozhassanak a villamos hálózatra az érintett területeken. Tavaly több mint 130 ezer naperőmű-létesítési igény érkezett a szolgáltatókhoz, 

ez nagyságrendileg annyi, mint az elmúlt tíz évben összesen.

Már önmagában a kormány bejelentése a „rezsicsökkentés csökkentéséről” is letérdeltette az egyes áramszolgáltatók ügyfélszolgálatait, majd erre jött rá ősszel az októberi 31-i „napelemes határidő” – ezt követően az igénybejelentők már nem táplálhatják be a fel nem használt áramukat a hálózatba. Volt is nagy roham, az utolsó napokban több tízezren regisztráltak.

És itt nem csak a különböző napelemes pályázatokról van szó, hanem minden másról is, legyen az egy fázisbővítés vagy egy új mérőhely kialakítása. Utóbbinál ráadásul bonyolítja a helyzetet, hogy sokszor alapanyag sincsen: a szabvány fogyasztásmérő-szekrényeket mindössze két cég gyártja Magyarországon, és ezekre a műanyagdobozokra akár hosszú hónapokat is kénytelenek várni a fogyasztók. 

Villamossági szaküzletekben valóságos „várólisták” alakultak ki, melyeken nem ritka, hogy több száz ügyfél vár a „dobozára”.

Az E.ON hálózatokért felelős vezérigazgató-helyettesétől, Katona Ádámtól megkérdeztük, hogy mire számíthatnak mindazok, akik továbbra is valamilyen válaszra várnak a szolgáltatójuktól.

„A napelemtelepítésnek több problematikája van. Az első az a nagymértékben beérkezett igények, amiket fel kell dolgozni. Ezen a kollégák átcsoportosítással, túlórával, digitalizációval, robotikával próbálnak úrrá lenni. A következő fázis a napelemes beruházások megvalósulása – ehhez alapanyagokra, inverterekre van szükség, amik ekkora mértékben nem állnak rendelkezésre. Ezt követi az utolsó pont, amikor ezeket a kész napelemeket csatlakoztatni kell a hálózatra: azt gondolom, mi, mint az elosztó hálózat, föl vagyunk készülve arra, hogy ezt a fajta dömpinget ki tudjuk szolgálni” – fogalmazott Katona Ádám. Elmondta, hogy 

ezt az „elképesztő mértékű, robbanásszerű változást”, amit az igénybejelentések számában tapasztaltak, ezt „nem képes kisebb zökkenők nélkül” lekezelni az ügyfélszolgálat.

Az E.ON hálózatokért felelős vezérigazgató-helyettese az ügyfelek megértését és türelmét kérte.

„Ígéreteket azért nem tudok tenni, merthogy ez a feldolgozás folyamatosan halad, és nagyon sok mindentől függ, hogy egy egyedi ügyféligény mikor kerül sorra” – válaszolta a Napi.hu-nak Katona Ádám. 

Arra a kérdésre, hogy a megnövekedett feladatok miatt hány plusz embert vettek fel, elmondta, hogy első körben átcsoportosították az ügyfélszolgálati tevékenységeiket, máshonnan vontak el erőforrást, valamint majdnem 100 fővel bővítették is a kapacitásaikat – nem csak a megnövekedett ügyféligények miatt, hanem a teljes megnövekedett beruházás kiszolgálása érdekében. A hálózati területen összességében közel 3000 fő dolgozik, és ahhoz képest növelték meg a létszámot – közölte kérdésünkre.