Jelenleg Kína uralja az elektromos járművekhez és a megújuló energiatárolókhoz szükséges akkumulátorok gyártásához elengedhetetlen ásványi anyagok feldolgozását, amelyekre az akkumulátorhiány miatt most kiugró kereslet van.

Amerika természetesen nem akarja hagyni, hogy Kína ebben is megelőzze őket, ezért sorra kötnek olyan megállapodásokat, amellyel át tudják venni a hatalmat az ellátási lánc fellett.

Az ausztrál kormány és a vállalkozások pedig igyekeznek csökkenteni a Kínától való függőségüket a lítiumbányászat és -feldolgozás terén – írja a The New York Times.

Jelenleg ugyanis Ausztrália bányássza a világ lítiumkészletének mintegy 53 százalékát, de gyakorlatilag az egészet Kínába adják el, ahol akkumulátorok vegyi anyagává dolgozzák fel. Emiatt azonban szinte az egész világ függ Kínától.

lítiumkobaltnikkel és a grafit a legfontosabb ásványi anyagok, amelyek szükségesek az akkugyártáshoz.

Az ausztrál kormány célja most az, hogy megszakítsa ezt a függőséget, és a lítium bányászatához közelebb, az akkumulátorok vegyi anyagainak előállítására szolgáló hazai iparágat fejlesszen ki.

  • A Pilbara Minerals, Ausztrália legnagyobb független lítiumbányászata új modellt fejleszt a lítiumércnek számító szpoduménnek az akkumulátorok kulcsfontosságú összetevőjévé, lítium-foszfát sóvá történő finomítására.
  • Az ausztrál kormány jelentős összegeket fektetett be a lítiumfinomító ipar támogatására, és azt reméli, hogy az ország részesedése a globális lítiumfinomításban a jelenlegi kevesebb mint 1 százalékról 2027-re 20 százalékra nő.

Sok megállapodást kötött az USA, de lehet, hogy mégsem volt hatékony?

Az egész világ a tisztább energiaforrások felé mozdul el, ezért a legnagyobb tét a szükséges anyagok feletti ellenőrzés lesz 2050-ig. Az Egyesült Államok nagyon akarja az ásványi anyagokat az elektromos autókhoz, ahogy mindenki más is.

Egy ilyen iparág beindítása óriási kihívást jelentene bármely államnak, ugyanis Kína óriási előnnyel rendelkezik,

  • több éves tapasztalattal,
  • és több száz lítiumfinomító üzemmel,
  • valamint folyamatosan erősödő befolyással a világ akkumulátorgyártó teljesítményeire.

A vállalatok várhatóan az év végéig hozzák meg a végső döntést arról, hogy megépítik-e az első demonstrációs üzemet. Ha igen, akkor több mint 16 ezer milliárd forintot kell majd befektetniük a cégeknek és az államnak együttműködve a gyár megépítéséhez, ami a növekvő geopolitikai feszültségek közepette biztosabbá teheti az ellátási lánc működését.

Szakértők szerint Ausztrália szigorúbb munkahelyi előírásai megnehezítik majd a Kínával való árversenyt is, még akkor is, ha egyes ausztrálok szerint ez megbízhatóbb, prémium minőségű terméket eredményez.

A lítium hazai [ausztrál] finomítása munkahelyeket teremtene, csökkentené a szállítással járó terhelést – ugyanis a szállított szpodumén 94 százalékát hulladékként dobják ki a vállalatok

– véli Dale Henderson, a Pilbara Minerals vezérigazgatója.

Ráadásul az üzemek kapacitásának növelése lehetővé tenné több akkumulátor előállítását, amire az elektromos autók piacán jelenleg nagy szükség van.

Az amerikai kormány szerint az elektromos járművekhez szükséges ásványi anyagok biztonságos beszerzése az egyik legsürgetőbb kihívás.

Csak a lítium globális kínálatának 42-szeresére kell nőnie az évszázad közepéig, hogy kielégítse az elektromos járművek iránti növekvő keresletet.

Kép: Brittany Greeson/The New York Times
Az USA mellett az Európai Unióban is bevezettek támogatási programokat, amivel nagyobb versenyt indítanak
  • új bányákért
  • és akkumulátorgyárakért.

Magyarország harmadik az akkumulátorgyártó országok listáján

Hazánk harmadik helyen áll gyártókapacitásban a lítium-ion akkumulátorokat gyártó országok ranglistáján a Visual Capitalist és az S&P Global Market Intelligence adatai szerint. Orbán Viktor azt szeretné, ha akkumulátorgyártó nagyhatalommá válnánk lenne, amihez a gyártókapacitás növelésére van szükség. A beruházásokat sorra jelentik be – közben a lakosság és az ellenzék tiltakozik. ITT olvashatja a részleteket.