Ezzel megkezdődik a Budapest Airport üzemanyag-ellátórendszerének felkészítése is a 2025-ben életbe lépő, az EU által meghatározott fenntartható üzemanyag használati kötelezettségre.

Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ üzemanyagkeverékét használta. A teszt során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37 százalék tiszta SAF és 63 százalék Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak.

Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba utasokat szállító járatoknak köszönhetően a MOL és a Wizz Air újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése érdekében. A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állati zsiradékból készül, azaz hulladékot hasznosít.

A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest

Stratégiai célunk, hogy beindítsuk a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyük a működésünket. Folyamatosan teszteljük az új technológiákat és fejlesztjük a termékeinket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessük a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsuk a zöld átmenetet.

— mondta Zsótér Csaba, a MOL-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója.

Hozzátette, eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettek lépéseket, péládul a Dunai Finomítóban 2021 óta együtt dolgozzák fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő, és ezzel mintegy 700 000 tonnával csökkentsék a szén-dioxid kibocsátást. Ugyancsak a hulladék újrahasznosítását támogatja, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot le lehet adni a MOL töltőállomásokon.

A Wizz Air versenytársaihoz képest a legalacsonyabb, utaskilométerenként számított szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, és folyamatosan törekszik a további csökkentésre. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájában található Airbus A321neo repülőgépek akár 50 százalékos bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.

A mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére, hogy 2030-ig további 25 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátásunkat,

— nyilatkozta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója. 

Utolsó órában a Wizz Air bangladesi járatának engedélyezése

A magyar gyökerű cég gyorsan terjeszkedik a Közel-Keleten és Közép-Ázsiában. Hamarosan Dakkába indíthat járatot a Wizz Air, az ehhez szükséges engedélyről akár egy hét múlva megállapodhatnak. Bővebben>>>

Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója hozzátette,

A Budapest Airport is rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65 százalékkal csökkentettük. Kiemelt célunk, hogy legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásunknál elérjük a nettó zéró kibocsátást.

A tudósokat is meglepte, amikor benéztek Ferihegyen a repülők alá

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén él Magyarország egyik legjelentősebb ürgeállománya. Az ürgék egész pontosan a futópályák, a gurulóutak, az állóhelyek és a hangárok közötti nagy kiterjedésű gyepen élnek a repülőtéren. Őket kellett most átköltöztetni.