A Tisza-tavi régió első négycsillagos szállodájában, a tiszafüredi Tisza Balneum Thermal Hotelben a tavalyi első teljes évben 18,5 ezer vendégéjszakát regisztráltak. Közel 90 százalékban magyar vendégek érkeztek, de a környező országok mellett jöttek Izraelből, Németországból, Angliából, Hollandiából is. A magas belföldi részarány Budea Ildikó igazgató szerint annak köszönhető, hogy a magyarok az üdülési csekk felhasználása miatt szívesebben üdülnek itthon. Az értékesítésben az interneté a főszerep, de a hazai vásárokon is megjelenik a szálloda. A hosszú hétvégeken és a nyári időszakban többnyire telt házzal mentek, de év végén, novemberben és decemberben már érezték a válság negatív hatásait. Pozitív jelenség, hogy az idén újra jelentkeznek foglalással azok a cégek, amelyek korábban lemondták a megrendelésüket. Az évkezdetnek jót tesz a hideg, befagyott a Tisza-tó, így lehet korcsolyázni is. A hagyományteremtő disznótoros rendezvények iránt is nagy az érdeklődés A pécsi Hotel Kikelet ősszel kapta meg a négycsillagos minősítést. Földényi Gabriella igazgató szerint tavaly évtizedek óta a legjobb, 62 százalékos telítettséget értek el a 560 négyzetméteres fedett wellnessrészleggel rendelkező szállodában. Közel 70 százalékos a belföldi vendégek aránya, és a pécsi átlag duplája, négy nap feletti az átlagos tartózkodási idő. A romló piaci környezetben elhalasztották a szálloda bővítését. A tavalyi eredmények elérése a cél, miközben a pécsi vendégeket megcélozva minőségi éttermük forgalmát is növelni kívánják. A tavaly májusban Tarcalon megnyílt Andrássy Kúria Hotelben 85 százalékos magyar vendégkör mellett 60 százalék feletti foglaltságot regisztráltak 2008-ban, most januárban pedig 40 százalékost. Hamar Krisztina igazgató szerint nekik kedvezett, hogy Tokaj környékén nincs hasonló kategóriájú versenytárs, és a náluk alkalmazott - saját termékekre alapozó - vinoterápia is egyre népszerűbb. Ezért az idei évet tekintve is optimista. A legnagyobb múlttal rendelkező kastélyszállók közé tartozó röjtökmuzsaji Romantik Hotel Szidónia igazgatója, Derry Márta szerint az elmúlt év gyengébb eredményéhez a Dunántúlon és a közeli Ausztriában erősödő konkurenciaharc mellett a globális válság jelei, különösen az osztrák vendégek számának csökkenése is hozzájárult. Így amíg korábban 40, tavaly már csak 28 százalékot tett ki a külföldiek aránya. Derry Márta szerint a minőség megtartása mellett kulcskérdés, hogy a szakma szereplői együttműködjenek és elkerüljék a színvonal romlásához vezető árharcot. Tavaly a forgalom és az árbevétel is jobb volt, mint egy évvel korábban - mondja Sárvári Krisztina, a ráckevei Kék Duna Wellness hotel igazgatója, ahol a forgalom 70 százalékát a céges rendezvények, a többit döntően a hazai, egyéni vendégek biztosítják. Az első negatív jelek decemberben mutatkoztak, januárban pedig a hosszú ünnepi szünet miatt a múlt hét végén érkeztek nagyobb számban megrendelések. 2008-ra ezeket, stabilabb gazdasági helyzetben, már 2007 végén lefoglalták volna a cégek - tette hozzá. Mivel partnereik többsége multinacionális vállalat, az igazgatónő nem számít a céges rendezvények jelentős csökkenésére, ugyanakkor az egy főre eső költés várhatóan kisebb lesz. Nagyobb kihívásnak tartja az egyéni vendégforgalom szinten tartását, ahol a szokásos tartózkodási idő már lecsökkent. Ezért új wellnessprogramokat indítanak és a tervezett áremelést - miként azt a piacon többen is teszik - elhalasztják. A tavalyi első öt hónapban megdupláztuk az eredményünket, de szeptembertől már éreztük a visszaesést - fejtette ki Rádóczy Andrea, a balatonfüredi Hotel Silver Resort igazgatója, aki 2009-re a kihasználtság öt-, a bevétel tízszázalékos növekedésével számol. Reményei szerint a Balatonnál a nyár pótolja az év eleji gyengébb kezdetet, és utána az általános gazdasági helyzet is javul, miközben az új termékként bevezetett csoportok fogadása is eredményt hozhat. A tavalyi jobb év volt a megelőzőnél, de az utolsó két hónapban megtört a lendület - mondta Wossala György, a Ramada Hotel & Resort Lake Balaton tulajdonosa, aki szerint ma már nem elég, ha egy szálloda csak minőségi szobát kínál: vendégei számára céges és egyéni programokat is kell szerveznie. A Balatonon jó évkezdetet jelent, hogy befagyott a tó, ami sok vendéget vonz. Lukács Ferenc, a hévízi NaturMed Hotel Carbona igazgatója szerint az elsősorban a céges rendezvényeket, utazásokat és a wellnessturizmust érintő válság hatásait a szálloda is megérezte. De számukra kellő ellenpont a gyógyászati szolgáltatás, ahol az átlagos tartózkodási idő 11 nap, és az itthon megszokottnál szélesebb kört (az orosz mellett például a franciát is) felölelő, 75 százalékos a külföldi vendégkör. A szállodának például a Gazprom holding három leányvállalatával is van élő szerződése kezelésekre, 14 napos tartózkodással. A szakember szerint a kormánynak a már működő minőségi szolgáltatók támogatásához is forrásokat kellene biztosítania, és sokat segítene a forint stabilizálása és az idegenforgalmi áfa uniós átlagra (5-10 százalék) való leszállítása is. Folyamatos fejlesztésekre és a korábbinál is erősebb piaci munkára van szükség - mondja Hupuczi László, az alapvetően debreceni és hajdúszoboszlói szállodákat üzemeltető Cívis Hotels Zrt. elnök-vezérigazgatója. Szerinte a környező keleti országokból még lehet növelni a külföldi vendégek számát. A 2007-ben felújított és a Best Western lánchoz csatlakozott háromcsillagos debreceni Best Western Hotel Kálvin növekvő eredményessége kapcsán úgy látja: a gazdasági visszaesés időszakában különösen hasznos, ha házaik valamelyik nagy szállodalánc tagjaivá válnak.