A romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) mintegy félmilliárd eurót (2,025 milliárd lej plusz áfa, mintegy 156 milliárd forint) irányzott elő a híd megtervezésére és kivitelezésére. A társaság szerint ez lesz az utóbbi 27 év legnagyobb összegű infrastrukturális közbeszerzése - írja az MTI a Hotnews.ro-ra hivatkozva.

A tervezésre másfél, a kivitelezésre pedig három évet szántak a kiírásban, amely magába foglalja a létező úthálózattal összeköttetést teremtő 23 kilométernyi új út megépítését is.

A hídon menetirányonként két-két sáv lesz, magassága az eddigi legmagasabb vízállás szintje felett 38 méter, hogy ne akadályozza a folyami hajózást.

A folyó egy kilométert szinte mindenütt meghaladó szélessége miatt Romániában kevés Duna-híd épült.

Csaknem 500 kilométernyi folyami határszakaszon két híd köti össze Romániát Bulgáriával: az 1954-ben épült Giurgiu és Rusze, illetve a 2013-ban megnyitott Calafat és Vidin közötti. Szerbiával a Vaskapu vízerőmű zárógátja teremt közúti összeköttetést a Dunán keresztül.

Dobrudzsát - Románia Fekete-tenger és a Duna közötti keleti részét - jelenleg két közúti híd köti össze az ország többi részével. Románia egyik fő idegenforgalmi látványosságát, a Duna-deltát csak nagy kerülővel (vagy a Brailánál üzemelő komppal) lehet Moldva és Erdély felől gépkocsival megközelíteni.

Az új híd a Duna bal partján lévő két nagyváros - a 180 ezres lakosságú Braila és a tőle alig húsz kilométernyire északra elhelyezkedő negyedmilliós Galati - számára teremti meg a régóta követelt közvetlen összeköttetést Dobrudzsával és a román tengerparttal.

Képünk illusztráció, rajta a bulgáriai Vidin és a romániai Calafat között megépített Duna-híd látható az avatásának napján, 2013. június 14-én. (Forrás: MTI/EPA)