A MÁV Zrt. a Nyugati pályaudvaron található ingatlanok bérbeadására 1993-1995-ben, két vállalkozással kötött bérleti szerződéseit 2005-től kezdve felmondta. A felmondások egy részének jogszerűségét azonban a bérlők, a bíróság előtt megtámadták. A megindult peres eljárásokat a MÁV mindkét társasággal szemben jogerősen megnyerte, a bíróság a bérleti szerződések felmondását 2006-ban jogszerűnek ítélte meg.

Az ingatlanrészek kiürítésére, illetve birtokba adására vonatkozó kötelezettségüknek a bérlők a mai napig - a 2007 óta folyamatban lévő bírósági végrehajtási eljárások ellenére - nem tettek eleget, egyúttal a fellebbezési lehetőségek kihasználásával évek óta akadályozzák, hogy a MÁV ingatlangazdákodási igazgatósága hosszú távon megteremtse a rendezett, tiszta és biztonságos utaskörnyezetet a Nyugati pályaudvaron - közölte a MÁV.

A jogtalan használaton túl, a korábbi bérlők az eredetileg bérelt 1121 nm területhez képest önkényesen elfoglaltak több mint kétszeres nagyságú, 2523 nm méretű területet, amelyet szintén albérletbe adnak további társaságoknak. (Az egyik helyiségben szexshop üzemel.)

A bérleti jogviszonyok megszűnését megállapító jogerős bírósági ítéletek ellenére a korábbi bérlők a mai napig úgy adják albérletbe a területeket, hogy erre saját bérleti szerződéseik megszűnését követően semmilyen jogalapjuk sincs. Ezzel a jelenlegi ismeretek szerint megtévesztik az albérlő vállalkozókat. A MÁV Vagyonkezelő Zrt. a további bérbeadáshoz nem járult hozzá, ezért - a MÁV-val szemben elkövetett jogsértés miatt - 2011-ben büntetőfeljelentést tett - hangsúlyozza közleményében a MÁV.

A korábbi bérlők engedély nélkül átépítették, ezzel pedig megrongálták a műemléki védettségű pályaudvart. Így az rongálásnak minősül. Az Eiffel tervezte 124 éves Nyugati pályaudvar műemlék épületén - többek között - a felvételi épület homlokzatán, a West Balkán baleset utáni időszakban - egy vészkijárat épült az érintett területen lévő diszkó helyiségből. A vészkijárat acélszerkezetét a Ceglédi váró kupolájára hegesztették, amely használat esetén életveszélyes.

A hatóságok bevonásával 2011 áprilisában megállapították a műemlékrongálást. A MÁV kezdeményezése nyomán a KÖH kiadta a bontási kötelezést. Bontásra a rendőrséggel egyeztetve, a jogerős bontási engedély birtokában kerül sor - közölte a vasúttársaság.