Tavaly a befektetési aktivitás szinte minden európai piacon jelentősen meghaladta a 2013-as szintet: Skandinávia, Németország és Dél-Európa országai 89, 74, illetve 50 százalékot bővültek. A "hagyományoknak" megfelelően, a három legnagyobb európai piac (Egyesült Királyság, Németország és Franciaország) vonzotta a tőke jelentős részét, 62 százalékot.

2014 során az Egyesült Királyság továbbra is a legvonzóbb: a brit szálloda-befektetések az európai piac 36 százalékát jelentették. Németország a második helyre ugrott Európában, megelőzve Franciaországot, hiszen -dacára a néhány nagyvárosban tapasztalható lassulásnak- közel 3 milliárd eurót költöttek a befektetők németországi szállodákra. Franciaországban tavaly csökkent a befektetési piac forgalma, főleg a kifejezetten erős 2013-as üzletek miatt, amikor néhány igen drága szálloda cserélt gazdát. 2014-ben a befektetőket kissé elbizonytalanította az egy kiadható szobára jutó szobaár-bevétel (RevPAR) csökkenése, ami főleg a párizsi hotelekre volt jellemző. A kormányzati megszorítások mind a vállalati, mind a magánkeresletre hatással voltak, bár még így is Párizsban a legmagasabb a szobaár-bevétel szintje Európában.

Az alacsony kamat is hat

Az európai hotelpiacot az alacsony kamatlábak és a növekedési ciklus hatja. Ezen felül ma Európában a hotelpiacon elérhető hozamprémium meghaladja az iroda és kiskereskedelmi ingatlanokét, a legjobb lokációk esetében is. Egyre több befektetőt vonz, hogy a szektor jelentős hozamokat biztosíthat és a növekvő transzparencia is növeli a bizalmukat. Ennek eredményeként a befektetők vásárlási kedvének további növekedését várja 2015-ben a CBRE.

Míg a keresletet hagyományos tőkeforrások táplálják, az ázsiai befektetők is egyre aktívabbak, köszönhetően a határokon átnyúló befektetési korlátozások könnyítésének és a minőségi európai szállodák iránti érdeklődésüknek.

Budapest egyre vonzóbb

A budapesti szállodapiac nagyon figyelemreméltóan fejlődik, a hotelek foglaltsági szintje folyamatosan emelkedik, és 2014-ben végre a szobaárak emelkedni kezdtek, ami a bevételeket magasan az előző évi szintek fölé lökte. Az európai nagyvárosok közül Budapest szállodái javítottak jövedelmezőségükön a legnagyobb mértékben. 2014 legnagyobb ügyelete az InterContinental Budapest eladása volt. A vevő Al Habtoor csoport a CBRE becslései szerint nagyjából 70 millió eurót (21,5 milliárd forintot) fizethetett a tulajdonos GSS-nek Budapest egyik nevezetes szállodájáért 2014 júniusában - kommentálta a felmérést Borbély Gábor, a tanácsadó budapesti elemzési vezetője.