A Napi Gazdaság cikke

Az első magyarországi MGallery hotel, a Hotel Nemzeti minapi megnyitásán Horváth Gergely a Napi Gazdaságnak elmondta, a 2007−2011 közötti óriási kapacitásbővülés − a teljes szállodakínálatban 19,5, a négycsillagos kategóriában 48,5 százalék − miatt még legalább három évig a 2011-eshez, illetve a 2012-eshez hasonló dinamikájú turizmusbővülésre van szükség ahhoz, hogy az egyedi vállalkozások is megérezzék a piac stabilizálódását. Azaz ilyen trend mellett is legalább három évig nem merül fel kapacitásprobléma az idegenforgalomban. A vezérigazgató megjegyezte, az árverseny nem növelte az ország mint desztináció imázsát, s úgy gondolja, 20-30 százalékkal magasabb árak mellett sem csökkenne a vendégforgalom. Bécsben például a budapesti 2,5-szerese az átlagár. A növekedési potenciált mindazonáltal pozitívan látja.

A bedőlt, bankokhoz került szállodákkal kapcsolatban Horváth Gergely kiemelte, a jól megtervezett, megfelelő szolgáltatást nyújtó, ár−érték arányos, ésszerű üzleti terven, kivitelezési árakon létrejött és ésszerűen finanszírozott beruházások nem kerültek bajba. Jellemzően a túlfinanszírozott, 90 százalékban hitelből épült hotelek "lába" alól csúszott ki a talaj. A nálunk jóval stabilabb bevételeket generáló osztrák piacon is csak 30-40 százalékon finanszírozták a projekteket − tette hozzá.

Az ugrásszerű kínálatbővülés és az egyelőre gyenge jövedelmezőség mellett is van azonban olyan piaci rés, amelyben lenne helye a racionális fejlesztéseknek. Hiszen miközben a közelmúltban gőzerővel épültek a négycsillagos szállodák, hatalmas a lemaradásunk a két-három csillagos minőségi szálláskínálatban, kempingekben, apartmanházakban, amelyekre most is lenne fizetőképes kereslet − véli Horváth. A globális turizmus rohamosan bővül, a 2011-es 980 millió turistából 2012-re 1,020 milliárd lesz, s egyre újabb társadalmi rétegek kapcsolódnak be az idegenforgalomba. A kínálatnak követnie kell az új igényeket − hangsúlyozta a vezérigazgató arra utalva, hogy például a számunkra legfontosabb piacnak számító Németországból (22 százalékban innen érkeznek a vendégek) rendszeresen idejárók összetétele is átalakul az első generációs látogatók kihalásával. A szolgáltatásokkal pedig részben az új korosztályok, részben az új utazási szlogen − shopping, sightseeing, status − generálta igények felé kell nyitni. A globális turizmusnak pedig az öregedő társadalom jelentette kihívásra kell felkészülnie − emelte Horváth.