Még az is elképzelhető, hogy új központ helyett felújítják a Budapesti Nagycirkusz jelenlegi épületét. A nagyszabású cirkuszközpontot ugyanis a Nyugati pályaudvar melletti, vasúti telekre álmodta meg Fekete Péter kulturális államtitkár - és erről tavaly kormánydöntés is született - ám a terézvárosi önkormányzat egyelőre meg tudta torpedózni a több tízmilliárd forintba kerülő új épület építését. A kerületi önkormányzat november végén tartott ülésén döntött erről.

A terézvárosi önkormányzat sajtóosztályától kapott információ szerint: " A 2019. november 21-i ülésén három - több mint egy éve előkészített - építési szabályozási ügyben döntött a képviselő-testület. A historizáló területre új szabályozás elfogadásáról rendeletet, a Nyugati mögötti területre a partnerségi egyeztetés lezárásáról határozatot és változtatási tilalom elrendeléséről rendeletet fogadott el a testület."

A tilalom méltánylandó módon a budapesti belváros utolsó nagy kiterjedésű - és ezért roppant értékes - telkére vonatkozik, amelyre már több nagyszabású elképzelést álmodtak meg. Több mint tíz évvel ezelőtt itt - pontosabban a Nyugati pályaudvar mögötti részen - szerették volna felépíteni az új kormányzati negyedet. Az erre vonatkozó tervek el is készültek, de ebből végül nem lett semmi. Az állami tulajdonban levő területre előbb az új Közlekedési Múzeumot szerették volna telepíteni - legalábbis ez szerepelt Vitézy Dávid egyik előterjesztésében -, majd a Fővárosi Állat- és Növénykert kibővítése miatt útban álló Főváros Nagycirkusz új, Nemzeti Cirkuszművészeti Központ néven futó utódját álmodták ide kormányzati illetékesek. Amennyiben marad a tilalom, könnyen elképzelhető, hogy mégsem bontják le a városligeti cirkuszépületet, hanem felújítják azt.

Az előterjesztésben bemutatott és elfogadott rövid indoklás a következő: "A partnerségi és államigazgatási egyeztetés időigénye, a körvonalazódó országos és fővárosi fejlesztésekkel összefüggő állami és MÁV-fejlesztések határozatlansága miatt a Budapest VI. kerület, Váci út - Lehel utca - Bulcsú utca - kerülethatár - Dózsa György út - Podmaniczky utca - Teréz körút - Nyugati tér által határolt területére készülő Kerületi Építési Szabályzat (KÉSZ) várhatóan 2020. első negyedévében léphet hatályba. Annak érdekében, hogy a területen a kerület érdekeit is szem előtt tartó építésügyi szabályozást megelőzően ne történhessenek a későbbi zöldfelületi, sport, infrastruktúra és közlekedési fejlesztéseket gátló beépítések, indokolt az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv) 20. paragrafus szerinti változtatási tilalom elrendelése. Az Étv. 21. paragrafusa alapján változtatási tilalom a KÉSZ készítésének időszakára annak hatálybalépéséig, de legfeljebb három évig írható elő."

Az ezzel szomszédos, Ferdinánd híd mögött levő másik telekrészre a WestEnd bevásárló központ második ütemét szerette volna megépíteni a néhai nagyvállalkozó Demján Sándor, ám a gigantikus tervet éppen tíz évvel ezelőtt a gazdasági válság és az akkori fővárosi vezetéssel kezdett huzavona akadályozta meg. Erre a területre később egy másik koncepciót, az úgynevezett Central Park projektet dolgozták ki. Ennek értelmében egy irodákból, lakásokból és kereskedelmi egységekből álló komplexum, vagyis egy kisebb városközpont jönne létre - a beruházás értéke egymilliárd euró lehet - feltéve, ha elindul. A Gránit Pólus Csoportnál érdeklődésünkre elmondták, hogy a Central Park projekt elindítása egyelőre nincs napirenden, sőt a WestEnd bevásárlóközpont három éve bejelentett bővítése sem várható a közeli jövőben.

A harmadik nagy terület amire a változtatási tilalom vonatkozik meglehetősen problematikus, ez ugyanis a MÁV "barnazónája" különféle lepusztult vasúti épületekkel és sínekkel. Aki ezen a részen fejlesztene, annak sokmilliárdos környezeti kár mentesítéssel kell kezdenie, pontosabban számolnia, arról nem is beszélve, hogy a "rozoga" Ferdinánd híddal is kell valamit kezdeni: felújítani és bővíteni. Éppen ez a téma volt az, amiben 10-12 évvel ezelőtt a fővárosi vezetés és Demján nem értettek egyet. A Demszky Gábor vezette főváros ugyanis ezt a költséget a beruházóra - akkor még TriGránit - szerette volna terhelni, ami ellen a cég élénken tiltakozott.