Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
A rendezvény során Konthur Adrienne, a CBRE Kft ügyvezető igazgatója, illetve Borbély Gábor, a cég elemzési és tanácsadási vezetője egy szituációs játékban mutatta be, hogy milyen egy bérlő (Konthur) és bérbeadó (Borbély) viszonya a mostani irodapiacon. Borbély kezdetként elmondta, hogy a két négyzetméterből egynél újratárgyalás van jelenleg a piacon. Ekkor a vevő alapjában meg van sértődve, hiszen a piacon olcsóbb árakról hall, ám ő még mindig a korábbi, drágább árat fizeti - mondta Konthur, majd hozzátette, hogy ilyenkor első lépésként körbenéz a piacon, mivel spórolni akar. Ugyanakkor Borbély szerint az újratárgyalást a tulajdonos is kérheti, hiszen kell egy fenntartható stratégia, tudni kell, hogy jövőre is számíthat-e a bérlőre. Olyan is előfordul, hogy el lehet engedni a vevőt, ha lehet látni, hogy lesz más szereplő, aki hajlandó beköltözni.
Konthur szerint, ha sikerül árat csökkenteni, akkor az már fél siker, de előfordulhat, hogy nem csak az ár a kérdés, hanem a méret is, hiszen a bérlőnek kisebb területre van szüksége - ez egyébként egyre jellemzőbb, főleg a válság után. Ebben az esetben azonban már hosszabb távú tárgyalásra lehet számítani - mondta Konthur. Borbély szerint a vevők sokkal jobban felkészültek az elmúlt évekhez képest, főképp most, amikor az interneten már szinte minden információ elérhető. Ugyanakkor a bérlők könnyen hajlandóak általánosítani, például egy olcsó ajánlatot ráhúznak minden irodára, vagy azt hallják, hogy az irodák harmada van csak kiadva, így rendkívül alacsony árat ajánlanak.
A bérlő tehát körülnéz a piacon, megnézi, hogy meddig tud elmenni, hogyan lehet sarokba szorítani a bérbeadót - mondta Konthur. Előfordul, hogy úgy látja, hogy más irodaházban sokkal jobban járna, ilyenkor pedig elkezd a hr-kérdéssel foglalkozni: hol laknak a dolgozók, hogyan tudnak bejutni - a szakember véleménye szerint ez már csak azért is fontos, mert fontos, hogy az irodában a dolgozók otthon érezzék magukat, hiszen szinte többet töltenek a munkahelyen, mint a családjukkal, így ez a munkavégzésre is nagy hatással van. Az sem mindegy, hogy új, vagy már használt irodába költözik a cég: ma is gyakran előfordul, hogy egy 7 évesből költözne a vállalkozás egy 5 évesbe. A piacon inkább ez a lehetséges, hiszen amíg 2009-ben még 40 százalékot tettek ki az új építésű irodaházak, addigra ezek mára már szinte teljesen eltűntek - emelte ki Borbély.
Amennyiben valaki beköltözik hozzám, akkor az azt jelenti, hogy valahonnan kiköltözik - mondta Borbély. Ilyenkor szerinte gondolni kell arra, hogy miben lehet a vevőnek segíteni a költözés során, de akár arra is, hogy pénzügyi segítségre van szüksége, hiszen előfordulhat, hogy tartozással hagyta ott az előző irodaházat. Ilyenkor előfordulhat, hogy a bérbeadó felajánlja a segítségét, ez esetben pedig a szerződésbe be kell tenni, hogy hogyan tudja ezt a bérlő évek alatt visszafizetni.
Az egyik legfontosabb kérdés természetesen az, hogy mennyibe kerül a bérlés. A vevőnek az a fontos, hogy kulcsrakész irodát kapjon, neki már ne kelljen arra ráköltenie - emelte ki Konthur, majd Borbély hozzátette, hogy a bérbeadónak ez már nehezebb feladat, hiszen ahhoz, hogy minden bérlői igényt kielégíthessen minden valószínűség szerint ráköltésre lesz szükség. A jelenlegi árakról elmondták, hogy Dél-Budán 11-13 euró négyzetméterenként, Külső Pesten 9-12, míg az agglomerációban 7-10 euró az átlagos ár, ami a belső kerületeknél már 11-16, a prémium kategóriában pedig akár a 12-21 eurót is elkérhetnek. A CBRE szakértői szerint ugyanakkor akár 6-9 hónapnyi kedvezményt is el lehet érni egy új szerződés során, így az eredeti 21 eurós ajánlatot effektíve akár 17 euróra is le lehet szállítani - ez az összeg a tulajdonosnál 14,5-15,5 euró effektív bevételt jelent.
"Mosolygok és megcsinálom"
A piaci igényeknek kell megfelelni; ha azt kérik, hogy legyünk olcsóbbak, akkor legyünk azok, ha azt kérik, hogy a legmodernebb eszközöket szerezzük be, akkor azt tegyük meg - értettek egyet a konferencia kerekasztalának résztvevői. A válságról senki nem tehet, az ingatlanpiaci szereplők csak az elszenvedői annak, így a megoldás sem tőlük várható. Amennyiben viszont beindul a tényleges gazdasági növekedés, akkor lehet, hogy az lesz a probléma, hogy nincs elég kiadható iroda - bár ez ma még elég távolinak tűnik - fogalmazott Baross Pál, a Realaudit ügyvezetője.
Új a nap alatt nincsen - jelentette ki Laskai Ildikó, a Kész Ingatlan Kft. ügyvezető igazgatója, majd hozzátette, hogy a próbálkozások idejét éljünk. Szerinte a bérlők egyre elképesztőbb igényekkel állnak elő, és mivel más megoldás nincs, ezért "mosolygok és megcsinálom".
Le Mans nagyágyúi vitathatatlanul a prototípusok: az autók, amik közelebb állnak az űrhajókhoz, mint bármi más a versenyen. Az igazi csata viszont az olyan kategóriákban van, mint...