Szlovéniában március 15-én bukott meg a kormány, miután a legfelsőbb bíróság megsemmisítette a kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektjéről, a Koper-Divaca vasútvonal egy 27 kilométeres szakaszán tervezett második vágány építéséről tavaly szeptemberben rendezett népszavazás eredményét. A referendumot azért találtak szabálytalannak, mert a kabinet állami pénz felhasználásával finanszírozta a támogató kampányt. Az ítélethirdetés másnapján lemondott Miro Cerar kormányfő, az előrehozott választásokat Borut Pahor elnök június 3-ára írta ki.

A vasútépítésről szóló szavazást is meg kellett ismételni, de az elmúlt vasárnap ismét nem sikerült kötelező döntést hozni: mert bár a résztvevők 50,1 százaléka elutasította a fejlesztést, csak 14,96 százalékos volt a részvétel. Márpedig érvényes referendumhoz - amelynek eredménye a kormányra kényszerítő erővel bír - 20 százalékos arány kell.

A leköszönő szlovén kormány ez alapján pedig arra jutott, hogy semmi sem gátolja a projekt kivitelezésében, ezért elkezdték az előkészítést. A helyi Delo nevű portál arról ír, hogy Peter Gaspersic infrastruktúrafejlesztésért felelős miniszter már be is jelentette, hogy folytatnák a munkát, amelyre még az előző, érvénytelenített referendum után tavaly decemberben szerződtek a szarajevói Euroasfalt céggel, valamint a Kolektor CPG-vel.

A projekt leginkább azért fontos a kormánynak, mert az Európai Unió 44 millió eurónyi (13,86 milliárd forintnyi) forrást bocsátott a vasútépítés támogatására. Ezt egyrészről elbukhatja az ország, ha sokáig késlekednek, másrészt akár Brüsszel is beadhatja a számlát a már kifizetett tételekre. Ami rögtön érthetővé teszi, miért érte meg a két referendumra összesen 6 millió eurót (1,8 milliárd forintot) elkölteni.

A Delo cikke szerint a szlovén kormány minél előbb felvenné a kapcsolatot a magyar kormánnyal is, amely szintén támogatná a projektet. Már a harmadik Orbán-kormány tárgyalt a beruházásról idén februárban. A hírek szerint akár 200 millió euróval (mintegy 60 milliárd forinttal) beszállna a magyar fél, cserébe a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is részt vehetnének, valamint felmerült egy lehetséges teleképítés lehetősége is. Fontos részlet, hogy a magyar vállalkozások nagy része a koperi dokkot használja.

Az Európai Bizottsággal is azonnal felveszik a kapcsolatot: Gaspersic miniszter arról beszélt hétfőn, hogy egyeztetni akarnak arról a 109 millió eurónyi (33,7 milliárd forintnyi) támogatás lehívásáról, amellyel Brüsszel állítólag támogatná az építkezést.

Az államszövetség számára azért fontos a projekt, mert az ERTMS áruszállítási korridor fontos eleme lenne, hogy bővítsék a koperi kikötő elérhetőségét.

Szépséghiba, hogy a népszavazások korábbi kezdeményezője, Vili Kovacic, aki a legfelsőbb bírósági ítéletet is kiharcolta, a mostani referendum ellen is kifogással élt annak lebonyolítása miatt.

A kép illusztráció, forrása: Shutterstock.