Csaknem ezren töltötték ki az újHÁZ Centrum építkezés és ingatlanfelújítással kapcsolatos lakossági kérdőívét a 2019-es Construma kiállításon. A felmérésben felelt-választós kérdések mellett egy skála segítségével is értékelniük kellett az építkezéssel kapcsolatos nehézségeket.

A válaszadók 85 százaléka az idei évben tervez ingatlanfelújítást vagy építkezést, erre pedig jelentős összegeket kívánnak fordítani. Közel harmaduk tízmillió forint fölötti büdzsével gazdálkodhat, ötödük 2-5 milliót, majd minden tizedik válaszoló pedig 5-10 millió forint közötti összeget költene. A tavalyi kutatáshoz képest 2019-re jóval többen vágnak bele nagyberuházásokba, de megduplázódott azok tábora is, akik elsősorban felújításra félmillió és  kétmillió forint közötti összeget szánnak.

A lakossági vevők vásárlási döntésének motivációja nem változott 2018-hoz képest, többségük továbbra is az ár-érték arány és a minőség alapján választ építőanyagot. A termék árát és garanciális voltát csupán a válaszadók töredéke jelölte meg, mint vásárlást befolyásoló körülményt.

Ez mindenkinek fáj

Tízből hét válaszadó saját maga próbálja felkutatni a kivitelezéshez szükséges szakembereket, míg a tavalyhoz képest tovább nőtt azok száma, akik generálkivitelezőt bíznak meg a feladattal, amivel az újHÁZ Centrum szakértői szerint pénzt időt és pénzt spórolhatnak meg.

Azok, akik maguk keresik a szakembereket, elsősorban ismerősöktől kérnek ajánlást, de minden negyedik válaszadó már a szakkiállításokon is mesterek után kutatott. A Google-keresőt erre a célra közel 20 százalék választja, a tematikus Facebook csoportok azonban nem jelentenek releváns csatornát a szakemberek keresésére.

A válaszadók többsége számára rendkívül nehéz megszervezni egy nagyobb volumenű építkezést vagy felújítást, ennek elsődleges okaként kétharmaduk a megfelelő szakember megtalálásának nehézségét jelölte meg. Ez az arány duplája a finanszírozással kapcsolatos nehézségeknek és a kivitelezési ütemterv tartásának. 2018-ban a kivitelezés idejének tartása nagyobb kihívást jelentett, mint az, hogy ne lépjék túl a tervezett költségvetést, idén ez a két tényező azonban helyett cserélt az építési stresszfaktorok áll a képzeletbeli dobogó legfelső fokán.

Teljes körű megoldásokra és szakértői tanácsadásra van szükség

A lakossági fogyasztók számára a legnagyobb segítséget az jelenti, ha tanácsot kaphatnak a vásárlás során, illetve, ha a szükséges építőanyagokat egy helyen tudják beszerezni. Erre a célra a válaszadók 55 százaléka jelölt meg az építőanyag-kereskedéseket, további 45 százalékuk pedig a szakboltokat. Az online lehetőségeket csupán az építkezni vágyók 18 százaléka választja, a nagy barkácshálózatokban pedig 12 százalékuk szerzi be a szükséges alapanyagokat.

A kitöltők 12 százaléka mindezeken túl úgy nyilatkozott, hogy az építőanyag-beszerzéssel kapcsolatos feladatokat a kivitelezőre bízza.

A kérdőívet kitöltők több mint fele tervezi a napelem, illetve a napkollektor alkalmazását energiahatékony otthonának megteremtéséhez, de közel nyolc százalék érdeklődik a geotermikus energia iránt is. A válaszadók 40 százaléka azonban számos más, egyéb megoldásban is gondolkodik, így nagy figyelmet szentelnek a hőszivattyúkra, az okosházakra, a levegő hőcseréjére, a padlófűtésre, vagy éppen az intelligens öntözőrendszerek kiépítésére. Ez jelentős növekedést jelent a tavalyi adatokhoz képest, melyből arra a következtetésre lehet jutni, hogy a vásárlók egyre tudatosabban állnak hozzá otthonuk megépítéséhez, s különösen nagy figyelmet fordítanak a valódi rezsicsökkentést jelentő megoldások felkutatására, illetve alkalmazására.