A TLE a javaslatát az Ausztriában létező modell alapján dolgozta ki, ahol az állam kedvezményes kamatozású hiteleket és lakásépítési támogatásokat biztosít a törvényileg szabályozott közhasznú bérlakás szektor működéséhez, és évente 15 ezer új közhasznú bérlakás épül.

Az egyesület modellje szerint közhasznú lakásépítő társaságokra lenne szükség, amelyek szerveznék a beruházásokat, kezelnék a felépült lakásokat, és ellátnák a bérbeadói feladatokat. A rendszerben a gyermeket vállaló, közepes és alacsonyabb jövedelmű társadalmi rétegek tagjaira tekintenek potenciális bérlőként.

QP | Quality Placement

A TLE javaslata értelmében a közhasznú bérlakások a piaci árnál olcsóbban lennének bérelhetőek.

Emellett a családok meg is vásárolhatnák a lakásokat bekerülési költségen, itt is fontos kikötés lenne, hogy a vételárnak a piaci ár alatt kellene maradnia. Ezzel a lehetőséggel a TLE szerint csak a három gyermekes családok élhetnének. Az egyesült a javaslatában azt írta, hogy a lakás megvásárlásánál a vételár fedezésére a családok felhasználhatnák a családvédelmi akcióterv támogatásait. Mindez azt támasztja alá szerintük, hogy az általuk kidolgozott modell összehangolható a kormány családbarát politikájával.

A közhasznú lakásépítő cégek piaci szereplőkkel építtetnék a lakásokat, maguk nem végeznének építési tevékenységet, egy-egy építési projekt megkezdése előtt pedig bizonyítaniuk kellene az építéshez a lakásigényt. A közhasznú lakásépítők a bérleti díjon felül valós (költségelvű) üzemeltetési költséget érvényesítenének a bérlők felé és felújítási alapot is képeznének a bérlői befizetésekből, utóbbi felhasználásával ezek a vállalkozások időszakonként kötelesek lennének felújításokat végezni - áll a javaslatban.

A lakásépítésekhez az államnak olcsó hitelt kellene biztosítania e társaságok számára, illetve kaphatnának kedvezményesen állami, önkormányzati telkeket.

A TLE kalkulációja szerint egy 65 négyzetméteres lakásnál négyzetméterenként bruttó 1300 forintos bérleti díj elegendő lehet a közhasznú lakásépítési társaság állami hitelének törlesztésére. Az összeg kiszámításánál egy 0,10 százalékos kamatozású, 30 éves futamidőre felvett állam által nyújtott kedvezményes hitelt vettek alapul, 5 százalékos áfával.