Így nyerhet vagy bukhat nagyot az ingatlanpiacon

A közlekedés-fejlesztések ingatlanpiaci hatásait boncolgatja a Budapesti Mobilitási Terv 2030 kapcsán az OTP Ingatlanpont friss elemzése, amelynek egyik megállapítása szerint az utóbbi évek egyik leglátványosabb ingatlanpiaci fellendülése is nagyrészt egy adott tömegközlekedési fejlesztésének köszönhető.
Szepesi Anita, 2019. április 18. csütörtök, 10:13
Fotó: Napi.hu

A XI. kerület az egyik legnagyobb nyertese a 4-es metró befejezésének, szinte minden részén érezhetőek hatásai: óriási ingatlanfejlesztések, a közterületek megújulása, a szolgáltatások minőségének javulása mutatja a földalatti vasút nyomvonalát a felszínen. A Bikás Parknál a metró 2014-es átadása óta mintegy 127 százalékkal növekedtek (azaz bőven megkétszereződtek) az ingatlanárak, és 22 kisebb-nagyobb projekt keretében 500 új lakás épült meg, vagy épül jelenleg a szűkebb környéken. Noha a metró átadása egybeesett a lakáspiaci fellendülés kezdetével, ezek az eredmények részben biztosan a javuló tömegközlekedési helyzet áldásos következményei - mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A már meglévő, de bizonyos szempontból kiaknázatlan tömegközlekedési lehetőségeket kiaknázására az elemzés szerint a XIII. kerület ingatlanpiaci felvirágzása jó példa. A 3-as metró nyomvonala mentén és a Váci úti, korábban ipari területeken Budapest és az ország leghosszabb irodafolyosója épült fel az elmúlt két évtizedben. A fejlesztések a környék lakáspiacára is pozitív hatással voltak és vannak a mai napig. Csak az elmúlt 5 évben több mint kétszeresére nőtt az átlagos lakásár Angyalföldön, amely országos szinten az újlakás-építés központi helyszíne.

Az 1-es villamosvonal régóta időszerű budai meghosszabbításával szintén a XI. kerület jár jól. A Fehérvári út, Szerémi út, Budafoki út ipartelepei helyén több száz lakásos lakóprojektek és irodaházak nőnek ki a földből, a fejlesztések pedig egyre terjednek dél felé. Ellenpélda a Kopaszi-gát óriási ingatlanberuházása, amely egyelőre megelőzi a terület tömegközlekedési fejlesztéseit, noha már készülnek a fonódó villamos meghosszabbításának tervei.

Egyelőre keveseket érintő és sokak számára ismeretlen lehetőség a "telebusz" szolgáltatás. Budapesten 5 olyan nappali és egy éjszakai buszjárat létezik, amely bizonyos időpontokban csak telefonos bejelentkezésre megy el az adott megállóba. Ezek jellemzően olyan gyérebben lakott területeken helyezkednek el, amelyeket ugyan be kell kapcsolni a városi tömegközlekedési hálózatba, de állandó, egész nap elérhető járatokat mégsem érdemes ott üzemeltetni. A jövőben azonban ez is változhat. A III. kerületi Aranyhegy folyamatos beépülésének köszönhetően a ma még igénybejelentéssel működő buszjárat minden bizonnyal rendszeresen üzemelő járattá válik egyszer.

Aki befektetési célú lakásvásárlásban gondolkodik, annak a fővárost érintő nagyobb fejlesztésekre is érdemes figyelnie . Minden nagyobb közlekedési fejlesztés - legyen az sétálóutca kialakítása, új elkerülő út, vagy villamos vonal - befolyásolja a környék jellegét és ingatlanpiacát, ezért érdemes városfejlesztési ügyekben tájékozott szakértővel konzultálni - hívja fel a figyelmet Valkó Dávid.

HOZZÁSZÓLÁSOK