Így teszik vonzóbbá a plázákat

Az első generációs bevásárlóközpontok modernizálása, a változó vásárlói igényekhez való alkalmazkodás vált az elmúlt időszak egyik meghatározó trendjévé a kiskereskedelmi ingatlanok szektorában - állítja legfrissebb közös piaci helyzetelemzésében az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. és a Jones Lang LaSalle ingatlan-tanácsadó.
NAPI, 2013. április 29. hétfő, 10:14
Fotó: Napi.hu

Az egységek felújításával, vagy éppen kényelmesebbé tételével jelentősen javulhat a bevásárlóközpontok látogatottsága és a bérlők aktivitása - foglalja össze Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója. A trend különösen Budapesten markáns.

A Mammut műszaki felújítása évek óta folyamatosan tart, az utóbbi időben pedig már látványos formát is öltött új szökőkút és egyéb designelemek formájában. A MOM Park sikeres újrapozícionálásával felsőbb kategóriájú márkákat vonzott az épületbe, valamint a gasztro vonalat is erősítette a prémium szegmensben.

Budapest egyik legrégebben épült plazája, a Pólus Center is nagyobb léptékű felújításon esett át, összesen mintegy 1,1 milliárd forint értékben. A műszaki és esztétikai korszerűsítésen kívül az alaprajzot is igyekeztek a mai igényekre szabni. A Pólus Center társasházi formában működik, a több nagyobb tulajdonos mellett kisebb bérlők is társtulajdonosok, így a felújítási döntés együtt született.

Az osztott közös tulajdon szokott egyébként az át-, illetve újrapozícionálási folyamat legfőbb gátja lenni, hiszen a tulajdonosok érdekeit nem mindig sikerül közös nevezőre hozni. Furulyás Ferenc, a Jones Lang LaSalle ingatlan-tanácsadó ügyvezető igazgatója szerint ez a helyzet különösen az első generációs üzletházaknál szokott előállni, ezek ugyanis jellemzően nem a fejlesztő, vagy befektető kezében vannak, hanem társasházi formában a bolttulajdonosok közös tulajdonában.

Ezzel szemben a második generációs plazáknál az ingatlan egy céltársaság (SPV) tulajdonában van, így egy esetleges átalakítási döntésnél kevesebb tulajdonosi egyeztetés szükséges, valamint egy kedvező ajánlat esetén az adásvételt is sokkal könnyebb nyélbe ütni - teszi hozzá a szakember.

Kulcsszó az egyediség

A bevásárlóközpontnak elemi érdeke, hogy valamivel egyedivé tegye magát. Ezt többek között olyan kényelmi szolgáltatások teszik lehetővé, mint például a gyerekfoglalkoztató és játszóház, a ruha- és csomagmegőrzők, az elektromos kocsik számára kialakított töltőpontok, valamint a mozgáskorlátozottak könnyebb közlekedését segítő kialakítások is. Ezek természetesen az üzemeltetésben extra költséget jelentenek, de a tapasztalatok szerint a vásárlók hálásak, így hosszabb távon mindenképpen megtérül a befektetés - hívja fel a figyelmet Tóth Balázs.

Az átalakításokkal nagy sikerek érhetőek el, ráadásul az adottságok kifejezetten jók, ugyanis 15-20 évvel ezelőtt még kitűnő elhelyezkedésű, belvárosi lokációkon lehetett fejleszteni. Ezek az egységek még európai mércével is különlegesnek számítanak, ugyanis Nyugat-Európában jellemzően a külső kerületekbe koncentrálódnak a hasonló, nagymérvű kereskedelmi fejlesztések - mondja Furulyás Ferenc.

Tavaly összesen két új kereskedelmi egységet adtak át, amelyek mintegy 14 ezer négyzetméterrel növelték a bérelhető területek nagyságát. Az idei évre ennél biztosan nagyobb növekedés várható, hiszen csak a budapesti Árkád 2 átadásával további 20 ezer négyzetméterrel bővült az állomány.

HOZZÁSZÓLÁSOK