Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az autóboom, a járvány miatt slágerterületté vált agglomerációba költözők jelentősen felnyomták a garázsárak, különösen a fővárosban - derül ki az ingatlan.com legújabb elemzéséből, amely több mint 50 ezer hirdetés adatainak feldolgozásával mutatja be a garázspiac elmúlt éveit és a mostani helyzetet.

Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője elmondta, a nagyvárosok agglomerációiban lévő lakóingatlanok keresettsége miatt az eladó ingatlanok átlagos négyzetméterára idén februárban 597 ezer forint, ami éves szinten 24 százalékos drágulás jelent a járvány előtti időszakhoz képest. 2019 és 2017 első hónapjaihoz viszonyítva pedig 69 és 150 százalékos áremelkedésnek felel meg.

Nemcsak a budapesti vonzáskörzet, hanem a megyeszékhelyek többségének agglomerációja is felértékelődött, az ingázók igénye pedig tovább élénkítette az amúgy is egyre borsosabb árú garázsok iránti keresletet.

Árak, bérleti díjak

Rövid és hosszabb távon is jelentős a drágulás. A februárban eladásra kínált budapesti garázsok átlagára 5,3 millió forintot tett ki, ez 9 százalékos növekedés az egy évvel ezelőttihez képest, az utolsó járvány előtti évhez, 2019-hez képest azonban 30, 2017 februárjához képest pedig 121 százalékos  áremelkedés.

A fővároson belül több városrészben is mindössze néhány garázst kínálnak eladásra, ilyen például az I. vagy a XII. kerület. Az V. kerületben viszont egyetlen eladó garázs sem volt az elmúlt másfél évben.

A kiadó fővárosi garázsoknál havi díja átlagosan 25 ezer forintnál jár, ez 14 százalékos éves drágulás, az öt évvel ezelőttihez képes pedig 25 százalékos a többlet.

Az V. kerületi kiadó garázsok átlagos havi díja viszont 54 ezer forint, amennyiért Budapesten már egy szobát is ki lehet bérelni egy hónapra - írja elemzésében az ingatlan.com.

Balogh László szerint nem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely. A beruházók jelentős része inkább pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatok felé.

A jelentősebb kínálattal, azaz több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra, Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra, Szegeden pedig 174 százalékkal - a budapesti átlagár fölé - 6,3 millió forintra nőttek a garázsárak.

További drágulás várható

Balogh László szerint a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek a későbbiekben, aminek eredménye további garázsdrágulás és a bérleti díjak növekedése lehet. Ráadásul a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét, ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot és emelheti az eladó garázsok árát.

Magyarországon az utóbbi években fokozatosan nőtt a személyautók száma. 2017-ben még 3,47 milliót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a becslések szerint meghaladta a 4 milliót. A bővülés miatt már eleve több hely kell az autóknak főleg a nagyobb városokban, ám a járványhoz köthető lakáspiaci hatás is megjelent a garázspiacon.