Itt érdemes lakást venni - meglepő folyamatok fővárosi ingatlanpiacon

Az épülő metró megállóinak környékén kevésbé csökkentek a lakásárak, de azért még így is elég alacsonyak - derül ki az OTP Ingatlanpont legújabb elemzéséből.
Napi.hu, 2013. november 22. péntek, 12:31
Fotó: Napi.hu

A tíz létesülő metrómegálló közvetlen közelében lévő utcák ingatlanárainak 2008 óta bekövetkezett változását vizsgálták az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adatai alapján, s ezeket vetették össze az állomásokat körülölelő tágabb városrészek árváltozásával. Kiderült: tíz metrómegállóból hét esetében jóval kedvezőbben alakultak az elmúlt években az állomást övező utcák ingatlanárai, mint az adott városrész egészében.

Mind az öt pesti állomásnál azt mutatják a statisztikák, hogy a megállókat övező utcák lakásárai a válság óta eltelt években jobban tartották az árukat, mint az érintett teljes irányítószám-körzeté, míg a budai oldalon öt állomásból kettőnél volt hasonló a helyzet az M4-es metró pesti szakaszának értelemszerűen azokon a részein volt a leginkább tetten érhető az állomások pozitív ingatlanpiaci hatása, amelyek korábban kevésbé voltak metróközelben.

Budán máshogy hat

Budán kevésbé húzta fel az ingatlanárakat a megállók közvetlen közelsége: csak Kelenföld és Újbuda-Központ megállóknál alakult a környékbeli utcákban kedvezőbben az árszint az utóbbi években a szélesebb környékükhöz viszonyítva. Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy Budán kevésbé lenne jó hatással az ingatlanpiacra az átadás előtt álló metróvonal. Sőt, az valószínűsíthető, hogy mivel ezen városrészek közelében korábban egyáltalán nem volt metró, így az új viszonylat pozitív ingatlanpiaci hatását az állomásoktól jóval távolabbi részeken is lehet érezni, és ezt tükrözhetik a statisztikák is - magyarázza Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Természetesen a metró mellett számtalan egyéb tényező is jelentősen befolyásolhatja az árakat: a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér környéke korábban is kedvelt volt az ingatlanvásárlók körében, az állomás közvetlen közelében lévő utcák viszont nagyon forgalmasak, így alacsonyabb áron forognak. A Bikás park megállónál (Újbuda fejlődő családi szabadidőközpontjának része) pedig míg maga a városrész változatos, a metróközeli részeken végig paneles utcák találhatók, ami szintén tükröződik az árakban.

Bár az esetek zömében az elmúlt években kedvezőbben alakult az M4-es állomások környékén az ingatlanpiac a szélesebb környezetükhöz képest, az átlagos árszint továbbra is alacsonyabb a megállók közvetlen közelében, mint az adott városrész egészében, ami azzal függhet össze, hogy a megállók gyakran zajos, forgalmas csomópontoknál épülnek, ahol hagyományosan alacsonyabbak az ingatlanárak, mint a csendesebb, de ugyanúgy jó megközelítésű utcákban - véli Kosztolánczy György.

Az ingatlanpiac rég óta várt fellendülésével erőteljesebb lehet a drágulás az új fővárosi metróvonal állomásainak közelében - véli Kosztolánczy György. Meglátása szerint a 10-13 millió forint környéki, körülbelül 50-60 négyzetméteres, egyedi vagy korszerűsített fűtésű, alacsony rezsijű lakások jó befektetési lehetőséget kínálhatnak, ezeket ugyanis valószínűleg gyorsan ki lehet majd adni albérletbe, köszönhetően a metró vonalán elhelyezkedő egyetemeken.

HOZZÁSZÓLÁSOK