Lakásfelújítás eladás előtt? Ezt tanácsolja a szakértő

Kevés megosztóbb ingatlanpiaci dilemma van annál, mint hogy eladás előtt érdemes-e felújítani egy lakást, vagy inkább bízzuk a vevőre, hogy mit szeretne, s hagyjuk meg eredeti állapotában, ha úgyis túl akarunk adni rajta. Beák Attila, a Magyar Ingatlanszövetség elnökségi tagja több szempont megfontolását ajánlja a döntéshez.
Szepesi Anita, 2019. szeptember 26. csütörtök, 08:00
Fotó: Pixabay

A válaszhoz a szubjektív tényezőkön kívül sok szempontot figyelembe kell venni, a felvetés nem értelmezhető általánosságban - mondta kérdésünkre Beák Attila, a Beák és Társa iroda tulajdonosa, a Magyar Ingatlanszövetség elnökségi tagja.

Először is azt érdemes tisztázni, hogy az eladó a saját lakásán szeretne -e túladni, hogy továbblépjen, vagy befektetőről van szó, aki egymás után adja - veszi a lakásokat. Egy másik kiindulópont, hagy vajon érvényesíthetőek-e az árban a felújítás költségei. Sok évtizedes tapasztalat alapján azt mondanám, egyedül egy tisztasági festést érdemes csináltatni, ez  a lakás értékéhez viszonyítva nem nagy összeg, ugyanakkor egy friss festés látványosan feldobja az ingatlant. Arra azonban érdemes vigyázni, hogy maradjunk a fehér, tört fehér, pasztell színvilágnál, kerüljük az extra, különleges színeket, formákat, kiegészítéseket, legyenek azok bármennyire divatosak, vagy kedvesek nekünk - tanácsolja a szakértő.

Mit szeretnek a vevők?

Ha a saját, lakott lakásunkat adjuk el a továbblépés érdekében, a tisztasági festésen kívül az égvilágon semmilyen más munkába nem érdemes belevágni. Nem csak azért mert, fogalmunk sincs a leendő vevő ízléséről, hanem azért sem, mert a költségeket valószínűleg nem lehet érvényesíteni az árban. A tisztasági festés sem árnövelő, csak az eladhatóságot, piacképességet optimalizálja. Minden további művelet, burkolatcsere, a szaniterek kicserélése, a vezeték, vagy a fűtés korszerűsítése, egyebek viszont szűkíthetik a potenciális vevők körét, nem csak az ízlésbeli eltérések miatt, hanem azért is, mert minél drágább egy ingatlan, annál nehezebb értékesíteni. A nagy többség, a vevők úgy 60-70 százaléka pont az ár és saját igények, ízlésvilág érvényesítése miatt részesíti előnyben a felújítandó lakásokat.

Ugyanakkor a sok évtizedes trendet némiképp árnyalja a jelenlegi szakemberhiány, lesznek, akik azért ódzkodnak a felújítandó ingatlantól, mert azzal számolnak, hogy a mesteremberekre való több hónapos várakozás alatt kényelmetlen körülmények között kellene élniük. Egy parkettásra, vagy burkolóra is félév lehet a várakozási idő mostanában. Ezzel együtt is úgy érdemes számolni, hogy egy átlagos felújítás piaci költségei rendszerint nem térülnek meg az eladáskor - figyelmeztet Beák Attila.

Mit csinálnak a profik?

Jelen van azonban a piacon egy másik, markáns eladói csoport, akik kifejezetten azért vadásznak a minél leromlottabb állapotú ingatlanokra, hogy azokat nyomott áron megszerezve, majd extra színvonalon felújítva, jelentős haszonnal továbbadhassák. Ez a befektetői kör rendszerint profi kivitelezőcsapattal dolgozik, szakmányban "gyártva" a kulcsrakész, gyakran berendezett "kvázi új lakásokat". Ők azt a speciális vevőkört célozzák meg, akik szinte szállodai színvonalat keresnek, s csak azzal szeretnének a költözésnél törődni, hogy a személyes holmijukat hogyan helyezzék el.

Ezek az eladók főként belvárosra szakosodott befektetők, akik a felújításnál a legmagasabb minőségre törekednek mind az anyagok, mind a berendezési tárgyak, gépészet, szaniterek terén, többnyire minimalista stílust követve. A belső átalakítástól sem ódzkodnak, a régi belvárosi társasházi lakások alaprajzát a mai trendekhez szabják, amerikai konyhát, plusz szobákat kialakítva. Noha az ilyen "nullkilométeres", gyakorlatilag újnak számító és ahhoz hasonló áron piacra vitt lakásoknak is van egy jól körülhatárolható vevőköre, egy átlagos lakáseladónak nem érdemes belevágni hasonló nagyságrendű felújításba - tanácsolja a szakértő.

Családi házak értékesítése előtt sem érdemes a tisztasági festésen kívül egyéb felújítást fontolgatni, leginkább azért, mert a költségeket nemigen lehet érvényesíteni. Ugyanakkor az is tény, hogy korszerű fűtésrendszerrel, megújuló energiát hasznosító berendezésekkel, szigeteléssel ellátott épületeknek jobbak a piaci esélyei.

Az írás elkészítését a Lasselsberger-Knauf támogatta.

HOZZÁSZÓLÁSOK