Még mindig sok a "rejtély" a budapesti plázák körül

A 90-es évek vége felé kezdtek egyre nagyobb számban Magyarországon is megjelenni a nyugati-európai és amerikai mintára épülő bevásárlóközpontok, amelyek többsége a mai napig magas kihasználtság mellett üzemel. A Portfolio.hu a Jones Lang LaSalle elemzése alapján nézte meg, hogy melyek ma Budapest vezető bevásárlóközpontjai és miért nehéz a plázák értékének meghatározása.
K. Kiss Gergely, 2018. március 3. szombat, 13:24

A JLL Research 2017 utolsó negyedéves elemzése alapján a mai budapesti piacon elhelyezkedés, forgalom és méret alapján hat piacvezető bevásárlóközpontot lehet kiemelni - hívja fel a figyelmet a portál. Méret alapján a legnagyobb az Arena Mall és az Árkád egyaránt 68 ezer négyzetméterrel, harmadik a Mammut 56 ezer, a negyedik a WestEnd 52 ezer, az ötödik az Allee 46 500 négyzetméterrel. Kissé lemaradva, a hatodik helyen a MOM Park áll 29 ezer négyzetméterrel.

Mennyit ér egy bevásárlóközpont?

A tavaly gazdát cserélt Aréna Pláza 275 millió eurós (82,5 milliárd Ft) vételára jó irányt adhat, ha arra vagyunk kíváncsiak, mennyit érhet egy pláza. Ez a tranzakció nagyjából 6,2 százalékos hozamszint mellett köttetett, ami szintén támpont lehet, egy bevásárlóközpont értékének meghatározása azonban még így is rendkívül összetett feladat.

"Mivel az elmúlt években nem adtak át új egységeket, sok az első generációs bevásárlóközpont Magyarországon, melyek piaci értékét erősen befolyásolja a teljesítmény fenntartásához szükséges felújítás mértéke. Az ilyen jellegű tőkebefektetések szintjét azonban nehéz pontosan meghatározni, mivel bizonyos esetekben ez egyet jelent az adott center repozicionálásával, és erősen befolyásolja az időzítés és a piaci versenyhelyzet is - mondta Huszár Barbara, a JLL piackutató elemzője.

A prémium bevásárlóközpontok esetében a havi béreti díjak 75-80 euró körül mozognak négyzetméterenként, az üzletházon belüli elhelyezkedés szerint azonban nagy különbségek lehetnek. Jelenleg a bevásárlóközpontok esetében 6 százalék körüli az elvárható hozam, a többi kiskereskedelmi egység esetében 6,25-7,00 százalékos hozamszinteket látunk, melyet az elhelyezkedés, a bérleti díjak és a bérlői mix befolyásol.

HOZZÁSZÓLÁSOK