Ma már közhelyszámba megy, hogy nyomasztó a hiány fiatal, jól képzett munkaerőből, a munkáltatók egyre élesedő versenyt folytatnak azért, hogy az Y-generációs munkavállalókat magukhoz csábítsák vagy maradásra bírják. A fluktuációval járó pluszköltség ugyanis sokkal jobban sújtja a vállalkozásokat, mintha a dolgozói igényeknek elébe menve gondoskodnának a jó közérzetükről. (Arról nem is beszélve, hogy a vállalatok gazdálkodásában az irodabérleti díj költsége eltörpül a munkaerő költségéhez képest.)

Ezt a jó közérzetet pedig ma már nem csak versenyképes fizetéssel és anyagi juttatásokkal lehet és kell erősíteni, a munkakörülmények, a munkavégzés helyszíne, a munkahely atmoszférája is jelentős döntési szempont. A telített irodapiacon azonban egyre nagyobb kihívás olyan területet találni, amely a bérlő objektív elvárásai mellett a munkavállalók szubjektív szempontjainak is megfelelnek, s erősítik a cég iránti lojalitásukat.

Jó megközelíthetőség, kulturált környezet, minőségi, környezettudatos épület, jól kihasználható, rugalmasan alakítható terek, megbízható, gazdaságos üzemeltetés, ár-érték arányban megfelelő bérleti díj talán a legfontosabb alapelvárásai az irodapiacra lépő bérlőknek. A mind feszítőbbé váló munkaerőhiány azonban az alapokon túli, további elemek listára vételét kényszeríti ki.

Extrákkal bővül a bérlők kívánságlistája

Az elhelyezkedésnél például nem elég csupán a megközelíthetőségre és a kulturált környezetre koncentrálni, legalább ilyen fontos, hogy a helyszín a napi igényekhez igazodó szolgáltatáspalettát is felkínálja. Emellett rövidebb-hosszabb pihenésre, de akár találkozókra, kötetlenebb megbeszélésekre, üzleti ebédekre is lehetőséget nyújtson. Kreatív cégek dolgozóinál az inspiratív külső környezet, a zöld közelsége további plusz, amire a munkáltatónak érdemes hangsúlyt fektetnie.

Az attraktív külső tér mellett maga az épület építészeti kialakítása is vonzerőt jelent a munkavállalók számára, az pedig ma már tényleg alapelvárás, hogy környezettudatos minősítéssel rendelkezzen. Az enteriőrnél minden korábbinál hangsúlyosabbá vált a flexibilis munkavégzés kereteinek kialakítása, olyan terekkel érdemes operálni, amelyeket a munkáltató bármikor - az esetlegesen módosuló igényeknek megfelelően - át tud rendezni.

A projektekhez, állandóan változó teamekhez igazítható, átlátható, de intimitást is biztosító terek, osztott időben is használható munkaállomások megteremtik azt az atmoszférát, amelyre mind nagyobb a munkavállalók igénye, s ezek a pluszok, amelyek a bérek mellett igencsak elöl szerepelnek az alkalmazottak menni vagy maradni listáján - mondta lapunknak Csuhay Borbála, a Property Market értékesítési és vagyonkezelési igazgatója.

Laikusként nem megy

Az álommunkahely kialakítása egy lakberendezésben, belsőépítészetben laikus bérlő számára jelentős kihívás, nem véletlen, hogy a fejlesztők igyekeznek is fogni a leendő bérlőik kezét, amikor az irodabelső kialakítása kerül napirendre. A végső döntés természetesen mindig a bérlőé.

Spekulatív fejlesztésnél, mint amilyen a Kopaszi gátnál épülő BudaPart projekt, a fejlesztő számára is kihívás az igények szerinti kialakítás. Az ingatlanfejlesztő a tervező közreműködésével gondoskodik arról, hogy az építés során felmerülő bérlői igények érvényesülhessenek.

A Kopaszi gát mellett létrejövő új városközpont, a BudaPart projekt megvalósításánál a koppenhágai Adept tervezőiroda feladata egy olyan minden elemében XXI. századi városnegyed tervezése volt, ahol a munkahelyek és az otthonok, tehát a lakások és az irodák egymást funkcionálisan jól kiegészítik. A dán Adept azonban csak a településszerkezeti tervért felelt, az egyes házakat már különböző építészirodák tervezik.

Előnyben a komplex fejlesztés

Az 54 hektáros fejlesztés keretében megvalósuló projekt komplexitása az irodaparkokkal szemben támasztott elvárások mindegyikét felvonultatja. Az új, dél-budai centrum különleges, vízparti környezetben ötvözi a lakó-, kereskedelmi és irodai funkciókat, rekreációra, ügyintézésre is teret kínálva.

A lakó és irodaházak közötti térben csökkentett gépjárműforgalmú bevásárlóutca, vendéglátóegységek, sportpályák, hotel, óvoda, fitness/spa létesítmények is hozzájárulnak az itt lakók és dolgozók feltöltődéséhez.

A BudaPart több ütemben épülő, teljes kiépítettségében 300 ezer négyzetméteres irodaszekciójának egyik kiemelkedő eleme lesz a MOL Nyrt.120 emeletes kampusza, és a szintén az első ütemben elinduló, 20 ezer négyzetméter alapterületű BudaPart Gate bérirodaház. Az irodapark A+ kategóriás, LEED/BREEAM minősítéssel rendelkező, hatékony és környezettudatos épületei inspiratív, motiváló környezettel, a tömegközlekedés széles lehetőségei mellett saját parkolóhelyekkel állnak a bérlők rendelkezésére.

A városnegyedben összesen 3000 lakás is megépül a Kopaszi gát mellett, a vízparton, az első két lakóház kivitelezése már elkezdődött, az első épületekbe 2019 elején költözhetnek a lakók.

A cikk a Property Market Ingatlanfejlesztő Kft. támogatásával készült.