Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Olimpiai-negyed, Kormányzati-negyed, Múzeumi negyed, Tópark, Északi Városközpont, Balaton újrapozícionálása csupán néhány a közelmúlt nagyívű, sokszázmilliárdos fejlesztési terveiből. Egyeseket a válság és a finanszírozás kiszáradása porlasztott el, más koncepciók még egy prosperáló piacon is minimum kérdésesnek tűntek méreteik, vagy egyéb jellemzőik okán.

Több projekt - a remények szerint - csak átmenetileg írta ki magát a fejlesztési menetrendből, s van köztük olyan, amelyet a koncepcióváltás miatt "megállítottak", ám bizonyos történések arrra engednek következtetni, hogy esetleg új köntösbe burkolva újra megjelennek.

Költözne a kormány is

Több mint 200 milliárd forintra taksálták a Nyugati pályaudvar háta mögé, a Podmaniczky utca oldalába megálmodott, első, igazán zöld kormányzati negyedet. A nagy csinnadrattával beindult program nívódíjas tervei a 2008 januári leállítás óta a fiókban porosodnak. A fejlesztés felújításáról ugyan nincs szó, de ha a kormány, a kötelezettségeinek megfelelően valóban kiköltözik a parlamentből három éven belül, akár még erre is sor kerülhet. A 8,5 milliárdért a MÁV-tól megvásárolt terület azóta mint a múzeumi negyed egyik lehetséges helyszíne - másik aspiráns az "56-osok tere" - került be a köztudatba, bár erről a programról, egyelőre még semmit sem tudni.

Talán olimpiai városközponttá avanzsálhatott volna Észak-Csepel, ha nem jön közbe a válság, és nem éppen a spanyol ingatlanfejlesztők lennének az egyik legsúlyosabb kárvallottjai, s nem mellesleg lenne valami minimális esélye annak, hogy Budapesten egyszer valamikor olimpiát rendeznek. A Duna túloldalán, a szigetcsúccsal csaknem szemben megálmodott, 130 milliárd forintra kalibrált Öböl - projekt nevű új városrészből mindössze a kellemes Kopaszi - gát park jött létre, folytatásának se híre, se hamva.

Nem csak délen, északon is lendületesen skiccelték a terveket. Északi városközpont az Árpád-híd pesti lehajtójánál 75 milliárdért, vagy a szerényen 360 fok Budapestnek elkeresztelt, 130 milliárdra tervezett újabb Marina part, melyek megvalósulásáért egyetlen kapavágás sem történt.

Álom maradt a Moto GP is

A városközpontfejlesztési ambíciók még a városhatárt is szétfeszítették, ezért látjuk ma is nap mint nap délnyugat felől Budapest felé tartva a Tópark gigantikus betontorzóját. A szántóföldekre új belvárost vízionáló, teljes kiépítésében 600 milliárdra belőtt koncepció nem bizonyult válságállónak, a lendület százezer négyzetméternyi vázig vitte, majd hagyta állva a puszta falakat.

Egyelőre az álom kategóriában maradt a remények szerint tömegeket vonzó, 400 milliárdos Álom Sziget, s a GDP-t szintén egekbe tornászni hivatott sávolyi Moto GP versenypálya. A közelmúltban pedig egy újabb 100 milliárdos vízió, a Balaton újrapozícionálása került az eddiginél is bizonytalanabb státuszba, miután az SCD a múlt héten túladott a tó körüli portfólióján.