Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Továbbra is bizonytalan, hogy mikor és mennyiből újul meg az Magyar Állami Operaház épülete, és mikor nyithat az Eiffel Műhelyház, vagyis az a raktárközpont, ahol próbákra, sőt előadásokra is lehetőség lesz.

A kormány részéről egyelőre "passzivitás" tapasztalható kívülről nézve: egyelőre annyi bizonyos, hogy az Andrássy úti épület felújításának befejezéséhez egyelőre nem rendeltek hozzá új forrást, az Eiffel-épület befejezésére viszont átcsoportosításokkal teremtettek pénzt. Mindezek fényében legalábbis megkérdőjelezhető az, hogy megnyílik-e jövő februárban az egykori MÁV-csarnokba telepített "opera-kirendeltség", s még inkább kérdéses, hogy 2021-ben felgördülhetnek a függönyök a "nagy" operában. (Az Operaház megnyitásának várható időpontját 2019. januárra, míg az Eiffel Műhelyház hivatalos átadásárát 2019. január 27-ére tervezték.)

Szürrealista történet

Egyelőre nehezen látható, hogy a főváros egyik emblematikus, Ybl Miklós tervezte épülete miért nem készült még el, de ennél is különlegesebb a kőbányai létesítmény helyzete. Az eredeti tervek szerint ugyan mindkettőnek már működnie kellene, de a már késznek tekinthető Eiffel Műhelyház sem nyitotta meg kapuit - erre talán 2020 tavaszán kerülhet erre sor.

A nagyívű és sok elismerést learatott műhelyház koncepció megvalósítása ugyanis már majdnem teljesen befejeződött: a raktárak, műhelyek, próbatermek és maga a színpad már elkészült. Alapvetően az Eiffel Műhelyház megközelítése jelent gondot. A Kőbányai úton - felújításra szoruló - villamospályán ugyan hat vonalnak is van megállója, valamint a közelben van a Kőbánya-felső vasútállomás is, de a későn végződő operaelőadások esetében releváns probléma, hogy közel sincs elegendő parkolóhely a környéken.

A villamosvonalak felújítása, valamint a parkolók létesítése mellett egy újabb érv lehet, hogy az egykori MÁV-épület mellett jönne létre majd az új Közlekedési Múzeum.

Mennyi lesz a végszámla

Nemcsak az átadási időpontok kétségesek egyelőre: azt sem tudni, hogy mekkora lesz a beruházások végszámlája. A legutolsó becslések is több hónappal ezelőttik, akkor az Operaház és az Eiffel Műhelyház együttes beruházási nagyságrendjét minimum 50 milliárd forintra taksálták szakértők. Korábban a hvg.hu arról írt, hogy már 2016-ban 28 milliárdnál járt a teljes projekt költségkerete, 2018-ban viszont a felújítás költségei elérték a 30 milliárd forintot, amellyel a West Hungária Bau Kft., az Épkar Zrt. és a Laki Épületszobrász Zrt. konzorciumát bízták meg (ők videósorozatot is készítenek a munkálatokról.)

Önmagában az Andrássy úti épület rekonstrukciója 21 milliárdos tétel, amelyhez járul még a Hajós utcai üzemház és színpadtechnika 8 milliárdja. (Ez utóbbi egyébként állítólag szinte teljesen elkészült.) Az Eiffel pedig jelenlegi állapotában -vagyis a kiegészítő beruházások nélkül - közel 20 milliárd forintot emésztett fel.

Nagy kérdés azonban nemcsak az, hogy még mennyire van szükség a kőbányai létesítmény biztonságos működéséhez, hanem az is, hogy mennyi kell az Ybl-palota befejezéséhez. Itt ugyanis a becsült 30 milliárd forintos ráfordítás csak az épület állagi, technikai, szerkezeti felújításának kerete. A műemléki restauráció ugyanakkor még el sem kezdődött, és költségei további milliárdokat igényelhetnek.

A már befejeződött bontások során ugyanis rengeteg váratlan feladatra derült fény. Ezek közül csak egy a híres Lotz-freskó kritikus állapota, amellyel csak a közelmúltban szembesültek a szakemberek. Ennek restaurálása újabb sok százmilliós netán milliárdos pluszköltséget is jelenthet. A Királyi lépcsőház helyreállításának ügye is egyelőre kétesélyes: vagy elvégzik a 2021 őszi átadásig, vagy későbbre halasztják ezt.

Még a kormány sem döntött

A kormány eddig hiába vette napirendre többször is az Operaház ügyét, értesüléseink szerint eddig nem határozott a felújítás további menetrendjéről és az ehhez szükséges pluszforrásokról sem. Elképzelhető, hogy a 2021-as átadást is át kell ütemezni majd. Legutoljára annyi derült ki, hogy az operával kapcsolatos épületek kialakítása és felújítása között csoportosított át forrásokat az állam.

Az Opera és a Műhelyház felújításának részleteiről  és költségeiről az érintetteket - így legfőképpen a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert  -  kérdeztük, de "választ" csupán Bárfai-Máger Andrea sajtó főosztályától kaptunk. A pontokba szedett kérdésekre a következő  mondatokat írták:

"A kormány a Magyar Állami Operaház felújításához szükséges valamennyi döntését már korábban meghozta. A munkálatok mind az Andrássy úti főépületben, mind a Műhelyházban ütemezetten haladnak. Az opera rajongók és a szakma számára is izgalmas lesz 2020 tavasza, amikor az egykori vasúti járműjavító egyik legszebb épülete, az Eiffel Csarnok a nagyközönség számára is megnyitja a kapuit, hogy az Erkel Színház mellett itt is nagyszerű premierekkel és előadásokkal szórakoztassa a nagyközönséget, az Ybl palota történetének legnagyobb és legátfogóbb megújítása alatt is."