A kelet-közép-európai országok közül Szlovákia, Magyarország, Csehország és Románia GDP-jének jelentős százaléka köthető az autóiparhoz. A rendszerváltást követően itthon már az 1990-es évek elején megjelentek a nagy autógyárak (Opel, Suzuki, Audi) és a hozzájuk kapcsolódó beszállítói hálózatok, de az utóbbi évtized felélénkülő ipari beruházásainak is fontos szereplői ezek a cégek (Mercedes, BMW) - írja a cég a közleményében.

"Egy autógyár magyarországi megjelenése bár önmagában is jelentős fegyvertény, de a gyárakhoz kapcsolódó beszállítói hálózat beruházásai legalább akkora lökést adnak az ország gazdaságának" - közölte Germán Géza, az Óbuda Group tervezési területének ügyvezetője.

QP | Quality Placement

Az EU-ban szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások jelentős hatással vannak az autóiparra is. A gyártók az elmúlt években új technológiák irányába fordultak, rohamosan nő a részben vagy teljesen elektromos autók piaca, ugyanakkor nem rendelkeznek akkumulátorgyártó kapacitással. Ez utóbbi piacot uralják tradicionálisan az ázsiai vállalatok. A világ öt legnagyobb gyártója távol-keleti, ráadásul – reagálva a piaci környezet változásaira – többszörösére tervezik emelni gyártási kapacitásaikat 2025-ig.

Távol-keleti elektromos autoipari beruházások Magyarországon az elmúlt években
Távol-keleti elektromos autóipari beruházások.
Kép: Óbuda Group

Magyarországon az 1990-es évek második felében a távol-keleti országok közül elsőként Japán jelent meg. Majd a 2000-es évek közepétől a dél-koreai ipari beruházások, az elmúlt években pedig a kínaiak érkeztek. 2020-ban – a volument tekintve – már Kína volt a legnagyobb külföldi beruházó Magyarországon (több mint ötmilliárd dollár beruházási értékkel), de az akkumulátor-gyártáshoz kapcsolódó iparág vezetői továbbra is a hagyományosan erős dél-koreai cégek - írta a cég, amely több elektromos autóipari beruházás mérnökpartnere volt az elmúlt években.

Lesz még több és nagyobb

Szijjártó Péter külügyminiszter január végén jelentette be, hogy a dél-koreai SK Innovation 681 milliárd forintért tervez új, elektromos autókba akkumulátort gyártó üzemet építeni Iváncsán, amihez a magyar kormány rekordösszegű állami támogatást ad. A tervek szerint 2500 embernek adnak munkát. A szintén elektromos akkumulátorokat gyártó Samsung SDI a gödi gyárát bővíti, a 400-500 milliárdos beruházáshoz a magyar állam 40 milliárdos támogatást ad.

„A korábbi gyakorlattal szemben, amikor egy-egy projekt előkészítése hosszú évekig tartott, ma már a cégek minél gyorsabban szeretnék elindítani az új gyártósorokat. Ennek köszönhetően jelentősen felértékelődtek a jól előkészített – akár közművekkel, útkapcsolattal is rendelkező – fejlesztési területek, ahol a beruházások szinte azonnal megkezdhetőek és optimalizálható az átfutási idő. Magyarország ebből a szempontból jól áll, ami jelentős versenyelőnyt jelent a környékbeli országokhoz képest. Ezek a cégek jellemzően nagy felkészültséget igénylő, magas műszaki színvonalú és hozzáadott értékű beruházásokat valósítanak meg, ez pedig komoly mérnöki tudást igényel. Szerencsére ebben a tekintetben is felvesszük a versenyt, nagyon sok tapasztalt és szakmailag felkészült mérnökkel rendelkezünk” – véli Germán Géza.