Egy városrész fejlődésére nagymértékben hathat akár egyetlen, nagyobb léptékű fejlesztés is. Egy bevásárlóközpont felépítésével pedig néhány éven belül korábbi, kereskedelmi arculatát is visszakaphatja egy-egy, mára már elfeledett bevásárlóutca is. Ingatlanpiaci ökölszabály szerint ugyanis  egy-egy új kereskedelmi fejlesztéstől  gyalog öt perces sétára elérhető területen lévő, vagyis egy 2-300 méteres sugarú körbe eső ingatlanok, üzletek és a tágabb környezet számíthatnak arra, hogy az új beruházás számukra is fejlődést, fellendülést hozhat - állítja elemzésében az ABLON csoport.

Jó példa erre a Bukarest központjában található Unini tér, ahol az Unirea áruház rekonstrukcióját követően nemzetközi divatcégek, mint a Zara vagy a H&M költöztek az ingatlanba. Ezt követően gombamód szaporodtak és újultak meg a kiskereskedelmi egységek a tér környékén. Olyan luxusmárkák nyitották meg üzleteiket, mint a Gucci, az Ermenegildo Zegna, az Emporio Armani, vagy a MaxMara - mondja Vincze Anna, az ABLON Group beruházásában felépült Europeum Bevásárlóközpont menedzsere. Az, hogy az Unini tér és környéke ma az egyik legkedveltebb bevásárló hely a bukarestiek számára, az Unirea áruház felújítására vezethető vissza.

Irodapiaci fejlesztéseknek köszönheti fejlődését a prágai Karlin kerület azonos nevű tere, ahol a 2002-es árvizet  eredményeként több ház összedőlt, vagy megrongálódott. A helyreállítással együtt  több fejlesztés is elindult, és a Karlin téren elsőként jelentek meg irodaházak: a Rubin, a Zarkon, valamint a Meteor irodaház komplexum. A fejlesztések befejeztével a Karlin tér vált egyértelműen a kerület, sőt a városrész gazdasági központjává.

Hasonló szerepet tölthet be a környék életében a Blaha Lujza téri Europeum, amely környező  szolgáltató intézményekkel és kiskereskedelmi egységekkel együtt visszahozhatja ide a vásárlókat. Először tisztábbá, rendezettebbé válik az épület közvetlen környezete, majd a környékbeli üzletek is tapasztalhatnak forgalomnövekedést. Ez viszonylag gyorsabban láthatóvá váló folyamat, azonban a környékbeli épületek felértékelődése akár öt évet is igénybe vehet.

A Blaha Lujza tér esetében azonban mindez akár gyorsabban is végbemehet, hiszen a téren összefutó közlekedési csomópontban naponta 300 ezer ember halad át, ez pedig akár két-három plázának is elegendő vásárlót jelenthet  - hangsúlyozza a szakértő. Hozzátette, reményeik szerint a jövőben az Europeum hatására a Rákóczi út egy része visszanyeri a korábban elfoglalt kiskereskedelmi státuszát, de komoly szerepet tölthet be a kerület városrész rehabilitációs terveiben is.