Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Már négy-öt éve is gyakran előfordult, hogy az új lakóingatlant vásárló család nem élt a lakáshoz kötelezően épített garázs vásárlásának lehetőségével. Vagy azért, mert - például az első otthont megszerző fiatalnak - nem volt gépkocsija, vagy azért, mert a család a lakás árát még elő tudta ugyan teremteni, ám a garázsét már nem, s ez utóbbihoz még banki hitelt sem tudott igényelni. Így az évek során egyes újlakás-fejlesztéseknek helyet adó kerületekben mind több eladatlan gépkocsitároló maradt a beruházó cégek nyakán.


A helyzet a pénzügyi válság kirobbanása után tovább romlott, hiszen az ismert okok (szocpol megszűnése, hitellehetőség beszűkülése stb.) miatt már a tető alá hozott új otthonokra is egyre nehezebb a beruházóknak fizetőképes vevőt találni, nemhogy a hozzá tartozó, gyakran 1-3 millió forintos garázsra. Ennek alátámasztására elég alapul szolgál a Budapesti Lakásprojekt Adatbázis közelmúltban megjelent összesítése, miszerint jelenleg közel 6000 gazdára váró új lakás található a fővárosban. Ez pedig csaknem ugyanennyi új eladatlan garázsférőhelyet is jelent (néhány kerületben az önkormányzatnál pénzzel kiváltható a garázsépítés). Az említett tanulmány szerint a legtöbb eladósorban lévő új lakás - s garázs - a XIII. kerületben található (1270), melyet a XI., a XIV., a VIII. és a IX. kerületek követnek, míg az eladások szempontjából a legkedvezőbb helyzetben a XVI. kerület újlakás- s persze garázspiaca van.


Ez utóbbit megerősíti Petrács Tamás, az Otthon Centrum (OC) helyi ingatlanirodájának vezetője, aki úgy látja: a kerület a garázskialakítás szempontjából jóval kedvezőbb helyzetben van, mint például a belső kerületek, hiszen itt - a belvárostól való távolság miatt - sikeresebb az elkészült új garázshelyek értékesítése. Az itteni előnyök között említi, hogy bőven van hely zárt felszíni kocsibeállók kialakítására, amelyek jóval kisebb beruházási költséggel megépíthetők, mint például a belvárosi föld alatti mély- vagy földszinti teremgarázsok. Ez azt is jelenti, hogy az áruk is jóval alacsonyabb, mint említett "társaiké". Természetesen ahhoz, hogy a kerületben a gépkocsihelyek közül számos gazdára talált, még az is hozzájárult, hogy a sikeres lakásértékesítés érdekében az itt beruházó cégek potom áron vagy ingyen kínálták fel a kocsibeállókat a vevőknek a megvásárolt lakás mellé.


A budai oldalon egészen más a helyzet a garázsok piacán: a főváros ezen részén ugyanis van rá igény, hogy az új otthonhoz biztonságos garázs is tartozzon, így a fejlesztőknek nem jelent gondot az értékesítés. Az árak a folyamatos keresletet tükrözik: például Bel-Budán 4 milliót is elkérnek a magas nívójú lakások mellé kínált korszerű, zárt gépkocsi-férőhelyekért, míg a legfrekventáltabb helyeken - a Rózsadomb és a Szabadság-hegy tetején - lévő új lakáshoz tartozókért 4,5-5 millió forintot is le kell tenni - mondják a megkérdezett ingatlanforgalmazók.



A fővárosi garázsárak Görög Áron, az OC projektmenedzsere szerint a helytől, a fejlesztőtől, az adott hely fizető-nem fizető parkolási besorolásától függően változnak. A szakember tapasztalatai alapján úgy látja: 430-450 ezer forintos újlakás-négyzetméterártól már biztosan lehet számítani a garázseladás sikerére, ezen ár alatt azonban már bizonytalan az értékesítés. S ez megfigyelhető a belvárosi, 1,5-2 szobás lakóingatlanok esetében is, hiszen ezek többnyire fiatalok számára kínálnak lakhatási lehetőséget. Ezen vevők többsége 1-1,5 szobás lakást keres, ők viszont általában nem vásárolnak gépkocsihelyet.


Varjasné Székely Éva, a Magyar Lakásépítők Országos Szövetsége (MALOSZ) elnöke megerősíti, hogy a válság óta nemcsak az újonnan épített lakásokra, de a hozzájuk felhúzott gépkocsihelyekre is nehéz vevőt találni. Úgy látja, hogy bár a megszületett - a kötelező garázsra vagy biciklitárolókra vonatkozó - kormányrendeletek hosszabb távon pozitívan hatnak majd a piacra, gazdasági hátterük nem megalapozott, így nem meglepő, hogy jelenleg eladni, sőt bérbe adni sem egyszerű ezeket az ingatlanféleségeket. Mindez persze Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője szerint azt is jelenti, hogy a piac e szegmensében mára jelentősen megváltozott a helyzet.


Míg az ingatlanpiaci boom idején olykor meglehetősen magas árakat (4-5 millió forintot) is elkértek egy-egy belsőbb kerületben lévő épület garázsaiért, napjainkra a kereslet és az árak - főleg ott, ahol nem kell fizetni az utcai parkolásért - egyaránt visszaestek. A garázs természetesen ott a legdrágább, ahol kevés van belőle. Ilyen például a Belváros és a budai belső kerületek, de felzárkóznak melléjük további belső kerületek is. Például a Nagykörúton belül 2,5-3,5 millió forintot is elkérhetnek egy-egy korszerű, igényes gépkocsi-férőhelyért, míg a külső kerületekben már egymillió forint alatt is kínálnak autótárolókat. Ennél jóval olcsóbbak a bérbe vehető lakótelepi garázsok: ezeken a helyeken már akár havi 8-10 ezer forintért is bérelhető kocsibeálló.