Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A tavalyi idegenforgalmi világrekord után az ellentétes hatások miatt teljes a bizonytalanság az idei kilátásokat illetően. Az utazások ellen hat a recesszió, a hitelek drágulása, a világ több részében a politikai bizonytalanság, a természeti katasztrófák és elsősorban az olaj árának mértéktelen emelkedése. Ez ugyanis az üzemanyagárak sosem látott növekedését hozta magával, erőteljesen visszafogva az autós turizmust - az amerikaiak fele erre hivatkozva közölte, hogy idén otthon nyaral -, és jelentősen megemelve a repülőjegyek árát. Ennek ellenére a vezető utazási irodák kiváló eredményeket mutatnak fel és az év egészét illetően optimisták. A német TUI AG, Európa legnagyobb idegenforgalmi cége a 2006-os 890 millió eurós veszteség után 175,1 millió eurós nettó nyereséggel zárta a tavalyi évet, az "ezüstérmes" Thomas Cooknak az elmúlt fél évben 29 százalékkal sikerült csökkentenie veszteségét, ráadásul az év végéig be van biztosítva az üzemanyagár-emelkedések ellen (ez egyébként a TUI-nél is így van). A társaságok a biztosításoknak köszönhetően jövőre is csak 1,5-2 százalékos áremelést tartanak indokoltnak az üzemanyagok drágulása miatt. Az utazási irodák úgy látják, hogy piacuk ellenáll a recessziónak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a külföldi nyaralás az utolsók között van, amiről az emberek hajlandók lemondani - egy felmérés szerint az angolok fele még eladósodni is hajlandó ennek érdekében. Az irodák tájékoztatása szerint nemcsak a nyár lesz erős, kiemelkedő szezonra utalnak a téli előrendelések is. Persze az idegenforgalomra pozitívan hat majd a labdarúgó Európa-bajnokság és a pekingi nyári olimpia is. Az ENSZ turisztikai szervezete (UN WTO) mindenesetre a bizonytalanság miatt tartózkodott attól, hogy előrejelzést adjon 2008-ra. Az UN WTO már tavaly októberben figyelmeztetett, hogy a szektor bővülésének üteme idén 4 százalékra lassulhat, és a szervezet elemzői most úgy látják, hogy rossz esetben 2-3 százalékosra is lefékeződhet az ütem. A World Travel & Tourism Council (WTTC), a legnagyobb idegenforgalmi lobbiszervezet sokkal optimistább. A vendéglátóhelyek forgalmát, az útiköltségeket és szállodai költségeket is a turizmushoz számítva, a szervezet az idegenforgalmat tartja a világ legnagyobb iparának. Számításai szerint idén az idegenforgalom fogja adni a világ bruttó hazai termékének mintegy 10 százalékát, 5,9 ezer milliárd dollárt, és 238 millió embernek biztosít munkát, ami a következő évtizedben 296 millióra nő. A The Economist szerint valóságos forradalmat jelent a fejlődő világ előretörése az idegenforgalomban. Különösen jól teljesített az ázsiai-csendes-óceáni térség, ahol, mint 2000 óta minden évben, tavaly is 7 százalékos volt a növekedés, ami 185 millió látogatót jelent. A térségen belül két számjegyű növekedést regisztráltak Japánban, Malajziában, Kambodzsában, Vietnamban, Indonéziában, Indiában és Kínában. Európában is az átlagosnál jobban, 19 millióval, 480 millióra emelkedett a látogatások száma, ami a teljes nemzetközi turizmus több mint felét jelenti. Az ágazat teljes bevétele 2006-ban 733 milliárd dollár volt, ez a globális GDP 1,5 százaléka.