A rendelet úgy szól, hogy a hatodik életévét betöltött, óvodai vagy tanulói jogviszonnyal rendelkező személy azt a tanévet követő augusztus 31-ig veheti igényben díjmentesen a közösségi közlekedést, amelyben a 14. életévét betölti. Az óvodai jogviszony az óvoda által kiállított igazolással, a tanulói jogviszony diákigazolvánnyal, vagy szintén igazolással bizonyítható.

Az előterjesztés szerint a járvány következtében a fővárosban közlekedőknek már csak a 28 százaléka használja a közösségi közlekedést. Az utasforgalom 2019-hez képest 30-40 százalékkal csökkent, a menetdíjbevétel 40 százalékkal kevesebb, amely 30 milliárd forint mínuszt jelent.

Az eladott teljes árú havi bérletek darabszáma 2020 első felében 34 százalékkal, 2021-ben pedig 48 százalékkal csökkent 2019 hasonló időszakához képest.

A csökkenés oka, hogy sokan autóra váltottak részben járványvédelmi okokból, részben pedig a kormány által ingyenessé tett parkolás miatt. A Budapesten regisztrált gépjárművek száma 21 százalékkal emelkedett az elmúlt 10 évben, az agglomerációban pedig ez a növekmény 40 százalék. 2021-ben további 5-10 százalékkal emelkedett a gépjármű-forgalom a budapesti utakon 2019-hez képest.

A legnagyobb gondot - az előterjesztés szerint - a közösségi közlekedéstől elpártolók jelentik. Az egyik meghatározó csoport a gyerekeiket iskolába kísérő utasok. Az ingyenes utazással nem csak a gyerekeket, de a kísérőket is visszacsábíthatják.

A főváros feltételezései szerint ha az akcióval 121 ezer diákból minden 10. esetében el tudnák érni, hogy legalább egy szülő közösségi közlekedésre váltson, akkor az intézkedés nullszaldós lenne. Ez azt feltételezi, hogy a 2021-es átlagos havibérlet-értékesítés 6 százalékkal nőne.