A magyar háztartások 12 százaléka semennyit nem költ karácsonyi ajándékra idén, azaz vagy egyáltalán nem ajándékoz semmit vagy legalábbis semmi olyat, ami pénzbe kerül. Ez az érték alig tér el a két év előttitől, amikor a háztartások 15 százaléka nem költött karácsonyi ajándékra - adta hírül a TÁRKI a 2013. decemberi adatfelvételének elemzése alapján.

Az átlagosnál magasabb a karácsonyi ajándékot nem vásárolók aránya azok körében, akik községben, a Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon (16-17 százaléka), illetve az Észak-Alföldön (22 százaléka) élnek. Nem meglepő az alacsony társadalmi státusz és a karácsonyfa alatti üresség összefüggése sem: kevesebb a karácsonyi ajándékot vásárló azok között, akik legfeljebb általános iskolát végeztek (26 százaléka), akiknek nincs munkája (37 százaléka) vagy gépkocsija (21 százaléka), de van elmaradása a közüzemi díjak fizetésében (32 százaléka), illetve akik háztartásuk anyagi helyzetét "hónapról hónapra anyagi gondokkal küszködőként" jellemzik (28 százaléka).

A háztartások több mint kétharmada ugyanannyit, valamivel több, mint negyede kevesebbet, 6 százalékuk többet tervez költeni karácsonyi ajándékra, mint tavaly. Ezek az értékek a két évvel ezelőtti karácsonyhoz képest jobb helyzetet mutatnak, noha a többet költeni szándékozók aránya alig nőtt. Még 2011-ben sokkal kevesebben remélték, hogy ugyanannyit költhetnek, s többen számítottak arra, hogy kevesebbet fognak költeni az előző évihez képest karácsonyi ajándékra, mint 2013-ban.