Az új finanszírozási szolgáltatás a Deloitte szakértői szerint könnyen válhat a hitelkártya új versenytársává lakossági és üzleti körökben is.

A BNPL keretében ugyanis a vásárláskor azonnal elérhetővé válik a kamatmentes halasztott vagy részletfizetési lehetőség; a szolgáltatás elsősorban olyanok számára lehet érdekes, akik nem rendelkeznek hitelkártyával vagy más fedezetlen hiteltermékkel – írta közleményében a könyvvizsgáló cég.

BNPL megjelenéséhez és rohamos növekedéséhez három alapvető trend vezetett:

 

  • az e-kereskedelem növekedése,
  • a hitelkártyák visszaszorulása
  • és a magas ügyfélszerzési költségek.

 

Kereskedői oldalról leginkább a kosárérték növelése, a kosárelhagyási ráta csökkentése és az új vásárlók bevonzása a legfontosabb szempontokok, amelyek ösztönzőleg hatottak – írták.

Az innováció lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy bármilyen vásárlás költségét kamatmentes részletben fizesse. A törlesztés után, ha hosszabb időszakra szól kamatot is felszámítanak.

Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai üzletágának tanácsadója a közlemény szerint elmondta: a szolgáltatás hátránya, hogy a felelőtlen költekezést támogatja, ezáltal képes elősegíteni a túlköltekezést, főképp ha az ügyfél a meglévő hitelkártyáját is a szolgáltatáshoz kapcsolja. Mindez egy gazdasági válság és tartós infláció idején veszélyes lehet – tette hozzá.

Jalsovszky Géza, a Deloitte Magyarország technológiai üzletágának szenior menedzsere megjegyezte: a szolgáltatás elterjedését nagyban segíti a fiatalabb generációk hagyományos bankokkal szembeni bizalmatlansága. A BNPL legnagyobb globális szereplői többek között az Affirm, a Klarna és az Afterpay; Magyarországon már a nagyobb kereskedelmi bankok, de akár az Apple, a Revolut is kínálja.

A szolgáltatás terjedését a fiatalok között különösen ösztönzi, hogy közöttük sok az olyan ügyfél, akinek nincs megtakarítása és stabil munkahelye, így nem jogosult a hagyományos értelemben vett hitelfelvételre.