A kereskedőházzal partneri kapcsolatban lévő mintegy 4000 kis- és középvállalat (kkv) 800 milliárd forint várható exportbevételt jelzett 2015-re. Idén az első három hónapban a hazai kkv-k több mint félmilliárd forint értékű új üzletet kötöttek a külpiacon a kereskedőház bevonásával - mondta Ducsai-Oláh.

Tavaly több mint 200 szakmai programot rendeztek 75 országban 13 ágazatban, 2014-ben 306, 2015-ben 608 cégnek biztosítottak, 2016-ban pedig eddig 400 cégnek adtak lehetőséget külföldi bemutatkozásra kiállításokon, illetve kormánydelegációhoz kötődően.

Az MNKH csaknem 50 országban van jelen partnerei révén, ahol folyamatosan figyelik, milyen lehetőségek adódhatnak a kkv-knak, júniustól pedig cégre szabott exporttervet tudnak adni a cégeknek. Márciustól közfeladatként látják el a kereskedőházak működtetését, folyamatban van a partnerek kiválasztása közbeszerzési eljárásokon.

Volner János, a bizottság elnöke jobbikos képviselőként arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozások külpiaci sikere mellett fontos a hazai piacuk megtartása is, és fontosnak nevezte a közintézmények hatékonyságának mérését. Szatmáry Kristóf fideszes képviselő, a bizottság alelnöke az ülésen rámutatott, a Kárpát-medencei üzleti hálózat kialakítása nemzetstratégiai kérdés és egyben nemzetgazdasági érdek is.

Gúr Nándor szocialista képviselő a személyi ráfordítások és az eredményesség közötti kapcsolat, illetve a kereskedőházak partnerei iránt érdeklődött. Válaszában Ducsai-Oláh elmondta, hogy a jövőben gyakrabban kérdezik meg a velük kapcsolatban lévő vállalatokat az eredményeikről, hogy a kereskedőház munkája mérhetőbb legyen, és megismételte, a kereskedőházak partnereit közbeszerzésen választják ki.

Képviselői kérdésre válaszolva Ducsai-Oláh elmondta: Áldomás ernyőmárka alatt prémium minőséget képviselő magyar élelmiszereket ajánlanak külföldön, a széleskörű civil és állami együttműködésben létrejött ernyőmárka alatt 22 magyar termék szerepel.