A használatarányos útdíj bevezetésével párhuzamosan modern, fenntartható közlekedési rendszert kell kiépíteni: fejleszteni szükséges a vasúti eszközállományt, hálózatot − megépíteni például a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrűt, a V0-t −, illetve átalakítani a vasúti infrastruktúra-használat díjszámítási módszerét. Gyorsan, alacsony költséggel megvalósítható intézkedés lehetne az MLSZKSZ szerint a vasúti utasítások egyszerűsítése és a megváltozott piaci helyzethez igazítása, illetve az, ha a kombiterminálok 70 kilométeres körzetére korlátoznák a közúti konténeres szállítást. Ami a költségeket illeti, a V0 megépítése nettó jelenértéken 300 milliárd forintba kerülne. Ennek híján a jelenlegi pályaszakaszon kellene 250-300 milliárd forint értékű beruházást elvégezni, ám ez is csak ahhoz volna elég, hogy vasút mai szolgáltatási színvonalát megtartsák. Az országos hálózaton a vasúti lassújelek felszámolása közel 200 milliárd forintba kerülne, ám ezt lehet időben ütemezni, a fontosabb vonalakkal kezdve.

A szállítmányozó cégek azért választják a közutat a kombinált szállítási mód helyett, mert az jelenleg olcsóbb, gyorsabb, tervezhetőbb, rugalmasabb, biztonságosabb és megbízhatóbb. A hazai vasúti infrastruktúra használatának díja a legmagasabbak között van Európában, ráadásul míg a vasúton az első megtett kilométertől az utolsóig meg kell fizetnie a szállítmányozónak a pálya teljes fenntartását fedező költséget, addig a közúthálózat fenntartását az állam szinte teljes egészében finanszírozza. Ez azt jelenti, hogy amíg egy tonna áru közúti fuvarozása kilométerenként 60 fillér úthasználati díjba kerül, addig vasúton ugyanez tízszer többe, 6 forintba. Ráadásul a vasúti pálya elérése további költségeket ró a fuvarozókra.

A kombinált szállítás Ro-La ágazatának 2012. decemberi megszüntetése tovább csökkenti a vasút bevételét és növeli a közúti fuvarozás szerepét. A tervezett 85 Ft/km-es használatarányos útdíjplafonnal számolva a Szeged-Kiskundorozsma és Hegyeshalom között 28 475 forint közúti fuvarköltséget jelent egy kamionra vetítve, míg Ro-Lán ez hétezer forinttal lenne olcsóbb. A használatarányos útdíj bevezetésével tehát a Ro-La forgalom állami támogatás nélkül is gazdaságosan fenntartható és versenyképes lehetett volna a közúttal szemben. Mivel az áruk nagy részét nem lehet konténerben szállítani, a Ro-La visszaállításának létjogosultsága van − állapítja meg az MLSZKSZ.