A Barclays Capital befektetési csoport napi feltörekvő piaci helyzetjelentéseinek szerdai kiadása szerint előző nap "több érdekes fejlemény" is történt a magyar költségvetésben. "Egyértelműen pozitív, jóllehet kis hír" a várakozásnál jobb április költségvetési teljesítmény, miután a központi kormányzat túlteljesített a bevételi, és alulteljesített a kiadási oldalon. Az összesen mintegy 50 milliárd forintos javulással is azonban a teljes évi cél 58 százalékára teljesült az eddigi halmozott költségvetési hiány - vélik a Barclays szakértői. Ugyancsak kedvező, hogy a Mol gyakorolja vételi opciós jogát az ÁPV Rt.-nél lévő 10 százaléknyi törzsrészvényére 240 milliárd forintos teljes lehívási áron. Bár ez a bevétel ugyan önmagában nem csökkenti a költségvetési deficitet, mégis "szép darab" finanszírozási forrást jelent, ami enyhítheti a helyi piacra nehezedő nyomást. A Barclays Capital szerint a legérdekesebb magyar vonatkozású hír a Kóka János gazdasági miniszter által bejelentett új autópálya-finanszírozási program, amelynek keretében fél éven belül tőzsdére viszik az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 20-40 százalékos részvénycsomagját. Jóllehet nem valószínű, hogy a kibocsátásból a kormány sok pénzt látna, a program mégis erőteljes kezdeményezés az autópálya-építéssel kapcsolatos kiadások költségvetésen kívül tartására. Ha ez sikerül, a GDP-érték 1,0-1,5 százalékának megfelelő kiadást lehet kivenni az ESA-95 szabvánnyal számolt deficitből, bár az EU részéről egyelőre nem született állásfoglalás arról, hogy az unió ezt a programot elfogadja. A Dresdner Bank londoni befektetési részlegének (DrKW) külön a legutóbbi magyar költségvetési fejleményekről kiadott, valamelyest kétkedőbb értékelése szerint a jó hír az, hogy az EU statisztikai hivatala (Eurostat) "komoly eséllyel" hozzá fog járulni a most bejelentett új autópálya-finanszírozási módszerhez, azzal együtt is, hogy az ÁAK többségi állami tulajdonban marad. Ha ezt a módszert elfogadják, az a DrKW számítása szerint a GDP-érték 1,1 százalékának megfelelő összeggel csökkentheti az idei teljes hiányt. Az elemzés szerint azonban a "rossz hír" az, hogy a legújabb kormányzati javaslatok ismét túlzott módon összpontosítanak elszámolási jellegű ügyekre, alapos szerkezeti reformok helyett. Az autópálya-finanszírozási megoldás emellett csak a jövőbeni beruházási költségekre vonatkozna, vagyis abszolút értelemben nem javítaná a költségvetési hiányt, csak a potenciálisan még rosszabb költségvetési eredményeknek venné elejét a következő hónapokban. Az autópályákra idén eddig elköltött mintegy 84 milliárd forint már benne marad a költségvetésben, és a 2006-os hiányt növeli, áll a londoni Dresdner-elemzésben. Mindemellett a DrKW elemzői úgy vélik: túlzottan derűlátók az ÁAK-kibocsátáshoz kapcsolódó várakozások; a tranzakció lezárásának ideje szerintük közelebb lenne az egy évhez a Kóka János által említett fél év helyett. E bevételek mindazonáltal csökkenthetik a kormány rövid távú finanszírozási igényeit. A pozitív hatást fogja erősíteni a Mol bejelentése a 10 százaléknyi részvényre vonatkozó vásárlási opció érvényesítéséről, amely májusban 240 milliárd forint privatizációs bevételhez juttatja a kormányt az eredetileg várt 150 milliárd helyett, áll a DrKW elemzésében. A cég szerint a csökkenő rövid távú finanszírozási igény és a vártnál kisebb áprilisi hiány adhat valamelyes azonnali árfolyam-támogatást a magyar papíroknak. Az elemzés szerint azonban az autópálya-költségek csak az egyik elemét jelentik az alapvető költségvetési problémáknak, és alapos szerkezeti átalakítások nélkül a kormány gyakorlatilag biztosan nem lesz képes teljesíteni a 2010-es eurócsatlakozási céldátumot. A londoni Dresdner-elemzők megjegyzik: az általuk erre az évre érvényben tartott, 7,2 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányjóslat tartalmazza az autópálya-költségeket, de még ha ezeket ki is veszik a számításból, a deficit akkor is meg fogja haladni a 6 százalékot december végére, vagyis jelentősen túl fogja lépni a 4,7 százalékos hivatalos célt.