A Rába és az Ikarus lehet a befutó a hadsereg gépjárműtenderén
A Honvédelmi Minisztérium (HM) megismételt járműtenderén a Rába és az Ikarus lehet a befutó, de a korábbi megrendeléseknél kisebbre számíthatnak. A HM jövőre várhatóan 310 milliárdból gazdálkodhat. A védelmi felülvizsgálat eredményeként EU- és NATO-konformmá alakulnak át a honvédséget érintő törvények is.
A Rába és az Ikarus (így partnerük, a Mercedes és a Renault) lehet a befutó a Honvédelmi Minisztérium megismételt gépjárműtenderén – tudta meg lapunk. Néhány héten belül minden, az előzőkben is ajánlatot tevő cég megkapja az ajánlattételi felhívást, a tender még idén lezárul – ígérte korábban Juhász Ferenc honvédelmi miniszter. Most az eddigieknél fontosabb szempont lesz, hogy a jelentkező cégeknek legyen magyar beszállító partnere, illetve a „családelvűség", azaz, hogy lehetőleg kevés típusból álljon a honvédség gépjárműállománya. A miniszter szerint a szerződéses idő első két évében konkrét járművet vagy járműcsaládot venne a HM, míg a beszerzési ciklusra olyan szállítókat keresnek, amelyek akár 15 évig a mindenkori követelményeknek a (szükségleteknek és a büdzsének) megfelelő eszközöket tudják szállítani, így keretszerződést kötnek a nyertesekkel.
A tárca vezetője korábban nem tartott kizártnak újabb, a német hadseregtől származó használt gépjárművek megvásárlásához hasonló beszerzést sem, mivel azt a szakma és a közvélemény is elfogadja. A Bundeswehrtől most átvett mintegy 500 Mercedes, MAN és Iveco típusú jármű 1 milliárd forintba került.
A korábbi, több mint 200 milliárd forint nagyságú gépjárműtender több okból akár a felére is redukálódhat. Megfigyelők szerint nem várható, hogy a korábban remélt nagy volumenű üzlethez jutnak a tender nyertesei, s a nagyobb megrendelésekre csak később számíthatnak a gyártók, hiszen a Bundeswehr- járművek még legalább egy évtizedig rendszerben maradhatnak. A HM költségvetése sem terhelhető a végtelenségig, jóllehet a tárca büdzséje jövőre mintegy 310 milliárd forintra nőhet.
A katonaságnak egyébként sem lesz szüksége tízezres nagyságrendben járművekre, hiszen mind a hadsereg, mind a mozgósítási tartalék mérete jelentősen csökkent. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy hadiállapotban a számolni lehet az úgynevezett gazdaságmozgósítással, amikor is a hadsereg a polgári szférából vonja be a szükséges eszközöket. (Jó példa volt erre az Öböl-háború során a bérelt polgári gépekkel szállított amerikai katonák esete; háborúban a lefoglalás is elképzelhető.)
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.