Decemberben az előző hónaphoz viszonyított áralakulást a szeszes italok, dohányáruk drágulása 0,06 százalékkal, az egyéb cikkek, üzemanyagoké és a ruházkodási cikkeké egyaránt 0,03 százalékkal, a háztartási energiáé 0,02 százalékkal emelte, míg az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés egyformán 0,02 százalékkal mérsékelte azt. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva, az élelmiszerek árai 0,5 százalélkal mérséklődtek. Többek között olcsóbb lett a sertéshús(5,0 százalék), a sajt (1,9 százalék) a rizs (1,6 százalék) a baromfihús (1,5 százalék) és a cukor meg a száraztészta (1,0 százalék), drágultak viszont az idényáras élelmiszerek (4,0 százalék), a tojásnak (2,2 százalék) az éttermi és munkahelyi étkezés (0,7 százalék). A szeszes italok, dohányáruk főcsoportban viszonylag jelentősebb mértékű volt az áremelkedés, a dohányáruk - a jövedékiadó emelés áthúzódó hatására - átlagosan 1,3 százalékkal drágultak egy hónap alatt. Az ünnepi kereslet-növekedés következtében, a ruházkodási termékek áremelkedése az előző hónapi drágulást kis mértékben meghaladta. A háztartási energia és az egyéb cikkek, üzemanyagok főcsoportokban szintén átlag feletti növekedés következett be. A járműüzemanyagok átlagárai a háromszori áremelés ellenére az előző havi átlagos szinten maradtak, mivel a novemberben bekövetkezett árcsökkenések és a decemberi áremelkedések kiegyenlítették egymást. 12 hónap alatt, 2001. decemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 3,6 százalékkal, emelkedtek. Ezen belül jelentős a szóródás: az idényáras élelmiszerek 14, a cukrászáru, fagylalt 12, a munkahelyi étkezés 10, az éttermi és az iskolai étkezés, valamint a büféáruk 9, az alkoholmentes üdítőitalok 8 százalékkal drágultak. Csökkent viszont például a sertéshús (15 százalék), a baromfihús (9 százalék) és a szalonna (5 százalék) ára. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,2 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint 2001 decemberében. A háztartási energia és a ruházkodási cikkek 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások átlag feletti áremelkedésén (5,5 százalék) belül kiemelkedett a postai szolgáltatások 14, a testápolási és oktatási szolgáltatások 12, a szemétszállítás és a sportrendezvények, múzeumi belépők 11, a járműjavítás, -karbantartás 10, és a mozi 9 százalékos drágulása. Az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. A dohányáruk 16, az újságok, folyóiratok 13, a járműüzemanyagok 10 százalékkal kerültek többe, mint 2001 decemberében. 2002 egészében ben a fogyasztói árak átlagosan 5,3 lettek magasabbak, mint az előző évben. Ezen belül a tizenkét havi árváltozás januárban volt a legmagasabb (6,6 százalék), míg augusztusban a legalacsonyabb (4,5 százalék). Ez alatt a nyolc hónap alatt havonta folyamatosan csökkent az áremelkedés tizenkét havi üteme, az év utolsó hónapjai mérsékelt növekedést és stagnálást hoztak e mutatóban. Az éves 5,3 százalékos átlagos fogyasztóiár növekedést alakító termék- és szolgáltatás csoportok árváltozásának jelentős szóródása tapasztalható: csökkentek a tartós fogyasztási cikkek árai (az év során minden hónapban 100 százalék alatt volt a tizenkét havi index), s átlag alatti volt az árnövekedés a ruházkodási cikkek és az egyéb cikkek, üzemanyagok termékcsoportokban. A legnagyobb mértékű áremelkedés a szeszes italok, dohányáruk csoportban (9,7 százalék) következett be, az átlag felett drágultak a szolgáltatások (6,4 százalék), valamint kis mértékben a háztartási energia (5,5 százalék), és az élelmiszerek (5,4 százalék).
QP | Quality Placement