Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Kevesebb mint három órával a csütörtöki záróbeszédek befejezése után az esküdtszék döntést hozott, amely szerint a luxustervező nem sértette meg az Adidas „háromcsíkos” védjegyét, így nem tartozik kártérítési felelősséggel a saját négy csíkos vagy a védjegyének számító grosgrain szalaggal ellátott termékek értékesítéséért.

Örülünk, hogy az esküdtszék megállapította, hogy a Thom Browne, Inc. soha nem sértette meg az Adidas egyik védjegyét sem

– mondta a Thom Browne szóvivője a FootwareNews-nak.

„Thom Browne már több mint húsz éve úttörő szerepet tölt be a luxusdivatban, teljesen egyedi és jellegzetes design-esztétikát képviselve, amely a klasszikus szabásvonalakat az amerikai sportruházat érzékenységével ötvözi” – tette hozzá.

A per tárgya a nem éppen olcsó ruháiról híres New York-i divatcég csíkos dizájnja volt. A márka Grosgrain Signature-nek nevezett piros, fehér és kék díszítéseséről a Browne csapata a bírósági eljárás alatt végig úgy érvelt, hogy az öt csíkból áll, az Adidas ügyvédei azonban minduntalan hármat láttak bele.

Az Adidas 867 225 dollár kártérítést követelt – azt az összeget, amelyet állítása szerint a vállalat licencdíjak és jogdíjak formájában kapott volna a Thom Browne Inc-től, ha a két cég együttműködött volna, valamint azt a több mint 7 millió dolláros nyereséget, amelyet állítása szerint az amerikai divatmárka a hasonló csíkokkal ellátott ruházati termékek és lábbelik értékesítésével érhetett el.

Thom Browne a bíróságra menet
Thom Browne a bíróságra menet
Kép: Reuters

A világhírű sportszergyártó szóvivője azt mondta, hogy „csalódott az ítéletben”, és továbbra is éberen érvényesíteni fogja szellemi tulajdonnal kapcsolatos igényeiket. 

Az Adidas nem sajátíthat ki csíkokat

– érvelt Thom Browne ügyvédje, Robert Maldonado a záróbeszéd során. 

A Browne márka 2005 környékén kezdte használni a háromcsíkos dizájnt, amely a „Three-Bar Signature” néven lett ismert. Nagyjából két évvel később az Adidas felvette a kapcsolatot a luxusmárkával és akkor a Thom Browne beleegyezett, hogy abbahagyja a használatát – írja a CNN bírósági dokumentumokra hivatkozva.

A csíkokkal néhány ével később rukkoltak elő újra, de akkor már a „Four Bar Signature”, azaz a négycsíkos dizájnnal. Az Adidas azt állította, hogy csak 2018-ban szerzett tudomást a védjegybitorlásról, amikor Thom Browne benyújtotta a „Grosgrain Signature” védjegyet. Az Adidas szerint a csíkos minta „valószínűleg” megzavarhatja a fogyasztókat és megtévesztheti a közvéleményt.” Azt persze érdemes hozzátenni, hogy a Thom Browne ruhái teljesen más árkategóriát képviselnek, mint a német sportszergyár termékei, így legfeljebb a "pénz nem számít" alapon lehet őket összecserélni őket.

A Thom Browne ügyvédei most be tudták bizonyítani, hogy a két vállalat az alperes „négysávosra váltása” után még több mint egy évtizeden élt egymás mellett, és az nem okozott kárt az Adidas üzletének.

Az Adidas 1949 óta használja klasszikus háromcsíkos logóját. Több más márkát is beperelt a védjegyek esetleges megsértése miatt, köztük Polo Ralph Lauren-t 2004-ben, Az Abercrombie & Fitch-et 2005-ben és a Forever 21-et 2017-ben.